Thuis in uw branche

Werken bij een SRA-kantoor

Wees heel nieuwsgierig, dan leer je het snelst!

  • Publicatiedatum: 13-04-2017

SRA sprak met drie professionals van een SRA mkb-kantoor over hun werk en de toekomst van het vak.

Marjon van Wijk  Marjon van Wijk, 33 jaar
Klantbeheerder mkb, Alfa Accountants
Accountancy Hogeschool Groningen / Post HBO-accountancy
Is net bevallen van haar eerste kind en gaat 4 dagen per week werken 

Arend Hoekstra  Arend Hoekstra, 39 jaar
Agrarisch bedrijfsadviseur, Van der Veen & Kromhout Accountants
HAS / Bedrijfskunde WUR / CB Agro Belastingadviseur
Runt naast baan boerderij met jongvee voor de melkveehouderij 

Erwin Kleise  Erwin Kleise, 40 jaar
IT-Auditor RA, Kroese Wevers Accountants
Bedrijfseconomie accountancy Tilburg / IT-Auditopleiding
Heeft uit persoonlijke interesse het Auditvak verruild voor IT-Auditing 

Hoe ziet je werkweek eruit?

Marjon opent het gesprek: "Als mkb-adviseur heb ik mijn eigen klantenportefeuille. Tevens houd ik me bezig met het optimaliseren van het werkproces binnen Alfa. De basiswerkzaamheden moeten efficiënt zonder kwaliteitsverlies kunnen worden uitgevoerd, waarbij we ons nu focussen op het aanleveren van tussentijdse cijfers." Hiernaast leidt ze trainees en nieuwe medewerkers op en is ze betrokken bij de werving & selectie. Door al deze interne taken zit ze momenteel wat meer op kantoor, zo’n 75% van haar tijd.

Arend haakt daarop in: "Ik ben zo’n 80% van mijn tijd bezig met het adviseren van de klanten uit mijn eigen klantenportefeuille en zit ik ook daadwerkelijk aan de keukentafel met de boer en zijn partner. Ik ben voornamelijk bezig met vergelijkende cijfers, bedrijfsoptimalisatie en alle wet- en regelgeving specifiek voor agrarische klanten." Naast zijn eigen klantenportefeuille verzorgt hij voor collega’s ook een stuk advisering voor hun klanten.

Ook bij Erwin ziet zijn werkweek er afwisselend uit. "Ik beoordeel IT-systemen, buig me over data-analyse en ben druk met uiteenlopende vragen van ondernemers en collega’s." Ook houdt hij zich bezig met cybersecurity en de privacywetgeving waaronder de Meldplicht Datalekken. Voor het kantoor zelf maar ook voor de klant. "Ik heb geen eigen klantenportefeuille, maar ondersteun mijn collega’s als specialist." Hierbij zit hij zo’n 50% van zijn tijd bij de klant.

Wat zijn voor jou de krenten uit de pap?

Voor Erwin is dit een stuk advisering, klanten wijzen op risico’s en mee denken over IT-oplossingen. "Een scherpe analyse van data om de klant vooruit te helpen. En de juiste maatregelen nemen om hun systemen veiliger te maken. Zeker in het mkb, waar veel nog gaat op basis van vertrouwen, is hier nog een grote slag te slaan."

Arend vindt het mooi om samen met de klant plannen te maken voor het bedrijf. "Om het optimale en maximale uit het bedrijf te halen, waarbij je ziet dat het bedrijf daardoor ook daadwerkelijk opbloeit. Dat geeft echt een goed gevoel."

Voor Marjon maakt het directe contact met de klant het vak echt interessant. "Mijn portefeuille is zeer divers, denk aan een hotel, restaurant en modezaak. Dat afwisselende werk vind ik echt leuk. Tevens werken we binnen Alfa met klantenteams: met meerdere disciplines, waaronder een relatiemanager, een fiscalist en een jurist, proberen we gezamenlijk een probleem voor de klant te tackelen. Echt mooi werk."

Wat is er minder leuk?

Alle drie vinden ze het jammer dat de accountant soms negatief in het daglicht staat. Marjon: "Het is juist een uitdaging om de nieuwe mogelijkheden in het vak uit te vinden." Erwin: "En er liggen zoveel kansen in bijvoorbeeld big data, data-analyse en cybersecurity." Arend heeft een paar andere punten: "De urenverantwoording. Het hoort erbij, maar ik vind er niks aan. En je moet heel veel weten, zeker in de agrarische advisering. Er is zoveel informatie te verstouwen, je kunt gewoon niet van alles op de hoogte zijn."

Begeleiding van stagiaires

Ze begeleiden allemaal stagiaires of trainees. En alle drie nemen ze hen direct mee naar de klant, zoveel en zo vaak mogelijk zelfs. Erwin en Arend stellen: "Je leert het vak alleen maar door naar de klant te gaan." Marjon vertelt verder dat stagiaires er ook alle ruimte is voor eigen inbreng. "Ze kunnen en moeten zelf aangeven waar hun interesse ligt. Dat stimuleren wij zelfs."

Zijn de drukke werkzaamheden te combineren met je privéleven?

Marjon: "Natuurlijk is het altijd druk in de eerste periode van het jaar. Dat ziet ook iedereen en je weet dat het werk gewoon moet gebeuren. Er wordt wel goed gekeken hoe je alle werkzaamheden het beste kunt inrichten. En als je een keer wat lastiger zit, is daar ook alle ruimte voor. Omdat er iets tegenover staat is het ook niet erg om een keer op je vrije dag iets te doen." Erwin bevestigt dit: "De balans is bij ons prima. De werkpiek ligt voor mij in het voorjaar en het najaar. Wij hebben prima faciliteiten om thuis te kunnen werken. Dit is een uitkomst in drukke tijden of als je een keer rustig een klus wilt uitwerken. Als je je werk leuk vindt, is het ook niet erg om af en toe gas te geven. En om samen met een team te zorgen dat een klus op tijd klaar is." Arend vult aan: "Als ik me flexibel opstel, krijg ik ook flexibiliteit terug. Het is een wisselwerking. Belangrijk is dat ik mijn klanten tevreden houd en afspraken nakom."

De toekomst van het beroep

Administratieve taken en het maken van jaarrekeningen zijn straks volledig geautomatiseerd denken ze. De tijd die dan vrijkomt, kan worden benut om de klant te adviseren. Betreffende hun eigen werkzaamheden geeft Arend aan: "Mijn rol als adviseur, met de klant om tafel, het stuk bedrijfsoptimalisatie, blijft." Ook Erwin ziet de toekomst rooskleurig in: "Advisering over IT aan klanten en data-analyse worden alleen maar belangrijker. Daarbij moeten klanten hun systemen inrichten en dat wordt steeds complexer." Marjon geeft aan dat sommige mensen in haar omgeving wat angst hebben voor de toekomst. Zij niet: "Ik zit natuurlijk wel in de samenstellingspraktijk maar ik vind het juist een uitdaging om te kijken waar mijn talenten liggen. Ik vind het leuk om intern mensen te coachen en stuk bedrijfsoptimalisatie te ontwikkelen. En waarom zou ik dat dan niet bij de klant kunnen doen? Ik denk aan een coachingsrol bij bijvoorbeeld managementvaardigheden, omgaan met personeel of advies bij de veranderende digitale wereld."

De 'gouden' tip voor studenten

Arend is duidelijk: "Wees heel nieuwsgierig. Wil veel weten, dan leer je het snelst. Durf fouten te maken. En wacht niet te lang met doorstuderen. Als je eenmaal aan het werk bent verleer je het snel om in de collegebanken te zitten." Marjon: "Bedenk als student welke advisering je graag zou willen gaan doen, welke kant wil je op ook en zoek daar een passende stageplek bij." Erwin rondt af: "Zorg dat je plezier hebt in wat je doet. Houd wel rekening met de sterk veranderende wereld door verregaande digitalisering en automatisering. Kies een richting met toekomst. Dan zijn er werk en uitdagingen genoeg!"

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren