Thuis in uw branche
Lees alle blogsBekijk alle animaties

Houd uw accountantskantoor op pole position

Is uw kantoor toekomstproof?

  • Publicatiedatum: 26-10-2017

Om toekomstbestendig te zijn moet het accountantskantoor zichzelf als het ware opnieuw uitvinden. Dat betekent niet per se een volledige ommezwaai naar een totaal vernieuwd bedrijfsmodel. Het gaat veel meer om keuzes maken en sterke punten uitbouwen. Maar dan moet u goed weten waar u nu staat.

Het vertrekpunt is trouwens helemaal niet verkeerd: keer op keer wijzen onderzoeken uit dat de mkb-ondernemer veel vertrouwen heeft in u als accountant, als controleur én als adviseur. Er zijn maar weinig zakelijke raadgevers die zo diep in het hart van onderneming en ondernemer mogen doordringen, of het nu gaat om bedrijfszaken of het privéleven van de ondernemer. U ligt dus als het ware op 'pole position', hoeft eigenlijk alleen nog maar het gaspedaal in te trappen. Maar houd tijdens deze race ook rekening met forse tegenstand!

Klantwaarde

Sturen op klantwaarde wordt momenteel als extreem belangrijk gekwalificeerd. Maar wat is die klantwaarde van uw eigen kantoor eigenlijk? Leg uzelf langs de lat van efficiency, kwaliteit en klantgerichtheid (Treacy & Wiersema) en streef naar een optimale mix van deze drie: maximale efficiency in het productieproces, leidend tot kwalitatief hoogwaardige producten en diensten die zijn afgestemd op de behoeften van iedere klant. De sleutel om dit te bereiken is: houd uw oren en ogen open en innoveer.

Lees verder onder de video

Daarbij moet u duidelijke en onderscheidende, soms strategische, keuzes maken, onder meer door scherp gedefinieerde klantprofielen en –behoeften te koppelen aan kwalitatief hoogstaande producten en diensten, op de persoonlijke maat van iedere klant. Relatiemanagement is daarbij de basis en voorwaarde voor het creëren van de klantvraag en het vervolgens op maat bedienen van uw klant. De adviesfunctie van uw accountantskantoor wordt zo versterkt. U heeft hiervoor een nieuwe bedienmodellen nodig in plaats van een verdienmodel. De organisatie van uw kantoor, denk aan de processen, systemen en het personeel, dient u volledig op deze bedienmodellen aan te passen. Niet alleen de etalage moet een nieuwe look & feel krijgen, de hele winkel moet een transformatie ondergaan.

Uw kantoor blijft alleen op pole position als u naast aandacht voor kwaliteit en klantgerichtheid ook de onderliggende (productie)processen superefficiënt heeft ingericht. Sterker nog, die efficiëntie is noodzakelijke voorwaarde voor het daadwerkelijk kunnen leveren van kwaliteit en klantgerichtheid.

Zichtbaarheid van kwaliteit

En last but not least: omarm sales, marketing-communicatie en relatiemanagement. U moet niet alleen continu werken aan de kwaliteit van mensen, organisatie en techniek, maar ook meer effort steken in de zichtbaarheid van die kwaliteit. Dan kan via bijvoorbeeld onderscheidende sublabels, netwerken en sociale media. Maak het onderdeel van uw organisatiecultuur. Dit is niet alleen noodzakelijk, maar kan u ook veel spin-off opleveren.

U moet dus meer dan voorheen aandacht schenken aan het proces in plaats van alleen aan de output. Ontwikkel een eigen unieke visie op en een ontwerp van operational excellence, die door de hele organisatie en door alle disciplines gedeeld en gedragen wordt.

Discussieer mee

Staat uw kantoor in de startblokken en heeft u uw voeten op het gaspedaal? Discussieer met ons mee over het kantoor van de toekomst via LinkedIn.


Lees alle blogs

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren