Thuis in uw branche
Lees alle blogsBekijk alle animaties

Uren of resultaten: wat zet u op uw factuur?

Het veranderende verdienmodel

  • Publicatiedatum: 16-11-2017

Het businessmodel van het accountantskantoor schuift steeds meer op van een verdien- naar een bedienmodel. Er wordt steeds minder vanuit het product gewerkt, maar vanuit de klantbehoefte: wat wil mijn klant (nu en straks) en hoe kan ik hem zo goed mogelijk bedienen? En waar mogelijk schakelt u andere professionals, zoals juridisch dienstverleners en HR-deskundigen, in of werkt met hen samen.

Onderscheidend vermogen van uw kantoor, het bieden van de aantoonbaar hoogste kwaliteit én de persoonlijke benadering zijn beslissende factoren voor de –potentiële- klant. Daar zal uw kantoor dus in moeten investeren. Zeker gezien het feit dat er toenemende transparantie bestaat over zowel kwaliteit, denk aan resultaten reviews van de toezichthouder en andere partijen als banken of de Belastingdienst, als de prijs. Natuurlijk is er altijd sprake van een zekere prijsgevoeligheid bij uw klanten, maar zij realiseren zich ook wel degelijk dat het risico van ondeskundige advisering of dienstverlening ook erg groot is. Een betrouwbare en deskundige partner loont altijd, zeker als die ervoor zorgt dat de basisdiensten tegen een hele scherpe prijs worden aangeboden.

Onderscheiden

Maar naast kwaliteit en klantgerichtheid bevat uw business model meer aspecten om u op te onderscheiden: breng het eens in kaart met bijvoorbeeld een Business Model Canvas. Stel uw sterke punten vast en zet vervolgens in om hierop te innoveren. Het verstrekken van benodigde wettelijke verklaringen en gefundeerde financiële onderbouwingen bij bijvoorbeeld financierings- of subsidieverzoeken, zijn specialistische producten waarvoor uw klant u graag betaalt naar gebruik. Dat geldt ook voor producten en adviezen waarmee de ondernemer zelf verder kan komen in het (bij)sturen van zijn bedrijf zoals kwartaaloverzichten, prognoses en branchecijfers.

Lees verder onder de video

Het afrekenen volgens het principe uurtje-factuurtje verdwijnt ogenschijnlijk steeds meer naar de achtergrond, al is de cultuur van de urenfabriek hardnekkig. Ook als uw klant een vaste prijs krijgt voor de aangeboden diensten, blijkt dat u intern vaak nog steeds kijkt naar de bestede declarabele en niet-declarabele uren. Met standaardisatie en procesoptimalisatie in uw productiestraat kunt u ervoor zorgen dat de voorspelbaarheid van het prijskaartje op de dienstverlening vergroot wordt.
Dat opent wellicht de weg naar concepten als value based pricing, waarmee de ultieme brug geslagen wordt tussen de waarde van uw werk en de prijs die de klant daarvoor wil betalen.

Discussieer mee

De klant wil altijd betalen voor kwaliteit. Welke hoogwaardige diensten en producten levert u? Discussieer met ons mee over het kantoor van de toekomst via LinkedIn.

Lees alle blogs

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren