Thuis in uw branche
Naar het overzicht Kantoor van de toekomst

Spreker Stephan Fellinger: "Overschat de snelheid en omvang van ontwikkelingen!"

Kantoor van de toekomst - Deel 4 in een reeks van 6 blogs

  • Publicatiedatum: 13-11-2018
Stephan Fellinger

"Zij die er middenin zitten, overschatten de snelheid van ontwikkelingen. Terwijl de groep die minder heeft met nieuwe technologie, de snelheid onderschat."

Ik moest hieraan denken bij de discussie in de media en de politiek over de toekomst van de publieke omroep. De minister en de publieke omroep waren recent toch 'enigszins overvallen' door de populariteit van Netflix. De enorme terugval van STER-inkomsten door teruglopende kijkcijfers en steeds vaker wegblijvende adverteerders, het model waar de omroep voor een groot deel op drijft, viel ze vies tegen.

Meer dan 20 jaar geleden werd Netflix opgericht. Ja echt, om precies te zijn 21 jaar, zo lang bestaat dit bedrijf dus al. Uit ergernis van de oprichter over het aanbod op tv en de dienstverlening van videotheken destijds. In die tijd hield ik mij bezig met de eerste proef in Europa om streaming-videodiensten te ontwikkelen via het internet. De meeste mensen die we hiervoor op dat moment probeerden te interesseren in Nederland, geloofden er niet in. Bij Netflix waren ze wel wakker. Maar het duurde uiteindelijk toch nog 20 jaar om uit te groeien tot het grootste mediabedrijf ter wereld, waarbij ze recent Walt Disney hebben ingehaald qua beurswaarde. En nu zijn ze niet meer te stoppen met de slimste technologie die je nog meer laat kijken. Partijen in de markt klagen dat ze 'opeens' zijn overvallen en niet meer weten wat ze moeten doen omdat hun businessmodel compleet onder ze vandaan is geslagen.

Digitale transformatie

Wat kan de accountancybranche hiervan leren? Ja, we weten vrijwel allemaal dat de digitale transformatie die nu gaande is, de dienstverlening compleet op zijn kop gaat zetten. Zoals Netflix er nu voor zorgt dat mensen minder lineair tv-kijken en het complete businessmodel onder tv wordt weggeslagen, omdat er geen reclame-inkomsten zijn. We weten dat de verandering gaat komen. Alleen, we denken wellicht nog genoeg tijd te hebben om de veranderingen aan te kunnen. Vijf jaar? Tien jaar? Langer?

En we laten ons in slaap sussen, omdat onze directe concurrenten het niet veel beter, of wellicht zelfs slechter doen.

Ongewone oplossingen

Draai het om! Stel je voor dat de grootste veranderingen al morgenochtend zullen plaatsvinden of volgende maand. Het komt niet op een dag aan, maar creëer in je hoofd dat echte gevoel van urgentie. Overschat de snelheid van de ontwikkelingen en voel je compleet oncomfortabel. Gebruik je fantasie om de situatie in je hoofd te laten gebeuren en gebruik dezelfde fantasie om met ongewone en ongemakkelijke oplossingen te komen. De fantasie die je als kind gebruikte om naar ongewone oplossingen te zoeken. De fantasie die veel mensen onderweg vaak zijn kwijtgeraakt. Overschat de snelheid en de omvang van de ontwikkelingen, en je zet een belangrijke stap in het continu toekomstbestendig zijn. 

En lees de volgende keer de tekst van SRA toch eens anders: "Om toekomstbestendig te zijn, moet het accountantskantoor zichzelf als het ware opnieuw uitvinden. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk: een volledige ommezwaai naar een totaal vernieuwd bedrijfsmodel. Is dat niet zo, dan zijn we er in ieder geval op voorbereid en valt de toekomst alleen maar mee …" ;-)

Stephan Fellinger

Stephan Fellinger linkedin
Eigenaar De Zaak van Vertrouwen
Stephan Fellinger is dagelijks bezig een gevoel van urgentie te creëren bij mensen en organisaties via De Zaak van Vertrouwen en Shake, het jong-talentprogramma van de SpinAwards met als doel direct aan de slag te gaan met de verkregen inzichten.

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren