Thuis in uw branche

De lokale mkb-ondernemer moet zich onderscheiden

Eerder verschenen in het ledenmagazine de SRAadviseur

  • Publicatiedatum: 30-10-2018

Wat moet een mkb-ondernemer in de retailbranche doen om het hoofd boven water te houden? "In ieder geval moet je weten welke ontwikkelingen er spelen in de branche. Bekijk welke jouw segment raken en bedenk hoe je daar slim op kunt inspelen."

Frank QuixDit zegt Frank Quix, managing director van Q&A Insights & Consultancy, een adviesbureau gespecialiseerd in retail. Onlangs vertelde hij als spreker op de SRA-Branche- en advieskring breeduit over vijf actuele ontwikkelingen waar retailondernemers niet onderuit kunnen.

Groei

De economie zit in de lift, veel branches profiteren van een stijgend bestedingspatroon of een groeiende orderportefeuille. Quix ziet dit in de retail nog niet echt terug: "Als je jaren van krimp hebt meegemaakt, ben je al snel blij met wat groei. Voor de mkb-ondernemer in het algemeen in deze sector blijft nog het gewoon heel lastig. Ook al daalt het aantal faillissementen percentueel in de retail, er zijn segmenten waar we nog klappen verwachten." Daarbij denkt hij aan de kleding- en schoenenbranche, het segment huishoudelijk en elektronica.

Tal van 'nieuwe' ontwikkelingen

De ontwikkelingen in retail gaan echter stug en in rap tempo door en zijn legio. "Er is een aantal dat eruit springt", aldus Quix. "De truc is om goed uit te pluizen wat je er als ondernemer mee moet en mee kunt. Daarbij, alle veranderingen hebben impact op wet- en regelgeving. Daarom is het voor accountants en fiscalisten belangrijk goed te weten wat er speelt."

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur oktober 2018

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur