Thuis in uw branche

'Het leereffect is groter dan in de praktijk'

Trainees over de simulatie

  • Publicatiedatum: 29-4-2019

"Ik denk dat het leereffect bij een simulatieopdracht, zoals ik die net heb afgerond, groter is", zegt Peter Valkering, assistent accountant van Valkering De Graaf accountants. "Als je in een controleteam van je kantoor meewerkt, word je wellicht sneller de goede kant opgestuurd, terwijl we tijdens de simulatie echt het werk zelf moeten doen."

Reuters Aalbregt CluitmansValkering en Roy Veld (relatiebeheerder, de Jong & Laan accountants en belastingadviseurs) willen zich verder ontwikkelen en hun titel halen. Ze zitten nu in het tweede jaar van hun praktijkopleiding MKB en hebben zojuist hun simulatieopdracht voor de verplichte controle uren afgerond. Beiden zijn in de samenstelpraktijk werkzaam.

Simulatie goed alternatief

Het kantoor van Valkering heeft te weinig uren om de twee trainees van het kantoor te voorzien in de eis van de opleiding. De simulatie van Full●Finance en SRA was daarom een goed alternatief. En bij de Jong & Laan is ervoor gekozen om trainees hun verplichte controle-uren via een simulatieopdracht te laten uitvoeren. Theo Reuters (manager HRM van SRA): "We voorzagen al dat er veel accountantskantoren zijn die niet kunnen voldoen aan de extra assurance-eisen die in de nieuwe praktijkopleidingen aan de trainees worden gesteld." Daarom de samenwerking met Full•Finance, die al in juni is begonnen. "Het was logisch om samen te werken, omdat we dezelfde visie hebben over hoe we het moeten doen, over de kwaliteitsnormen en over het belang van onze samenwerking voor trainees en accountantskantoren", aldus Jurroen Cluitmans, opleidingscoördinator van de theoretische opleiding accountancymkb van Full●Finance.

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur april 2019

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur