Thuis in uw branche
Inschrijven Alfa-leerdag Zuid-WestAlle workshops

Vaardigheidstrainingen

Alfa-alleen-beeldmerk-klein

De inhoud is afhankelijk van de actualiteiten en kan mogelijk gewijzigd worden.

1. Actief luisteren (90 min.)

Pijler/vakgebied: Communicatie
Doelgroep:           Iedereen

  • Luisteren begint met een goede vraag
  • De oren van een giraffe
  • Non verbale houding bij luisteren
  • Het doel van luisteren
  • Het proces van luisteren
  • Gebruik van stilte - luisteren naar wat niet gezegd wordt

Spreker: Peter van Eeuwijk (Jtro)


2. Alles wat je altijd al wilde weten over geld en klanten (90 min.)

Pijler/vakgebied: Zelfkennis
Doelgroep:           Iedereen die een moeizame relatie met 'geld en klanten' heeft en daar verbetering in wil

Zonder het geld dat klanten betalen, hebben we geen bestaansrecht. Is dat de reden dat we het lastig vinden als klanten over geld beginnen? Gelukkig doen niet alle klanten altijd moeilijk over geld. Maar hoe komt het dat andere klanten wel moeilijk doen over geld? Prijsafspraken willen maken, om korting vragen en willen onderhandelen. Ligt dat aan de klant of ligt dat aan jou? 

In deze workshop leer je meer over:

  • Verkoopkrachtig afsluiten, zodat er geen gedoe over geld ontstaat
  • Omgaan met bezwaren (en deze te voorkomen!)
  • Onderhandelingstechnieken

Voor een belangrijk deel ligt de les in het onderzoeken van je eigen onderliggende angsten, twijfels en onzekerheden. Het gaat je helpen om deze te (h)erkennen.

Spreker: Trainers van Forces To Explore


3. Echt contact in het gesprek met een (voor jou) nieuwe klant (90 min.)

Pijler/vakgebied: Communicatie
Doelgroep:           Iedereen die kennis maakt met nieuwe klanten

In deze workshop gaat het om situaties waarin je voor het eerst kennismaakt met een - voor jou - nieuwe klant. Je hebt je goed voorbereid, maar weet nooit precies wat voor persoon je kunt verwachten en hoe het gesprek gaat verlopen. 

Vragen die beantwoord worden:

  • Welke eerste indruk maak ik op mensen die ik niet ken?
  • Hoe zorg ik dat ik de juiste informatie krijg?
  • Hoe kan ik het gesprek sturen?

Door aan het begin van het gesprek afspraken te maken over het verloop van het gesprek, leg je de basis voor een resultaatgericht en efficiënt gesprek.

Spreker: Trainers van Forces To Explore


4. Help, een sollicitant (90 min.)

Pijler/vakgebied: HRM
Doelgroep:           Iedereen die betrokken is bij het voeren van een sollicitatiegesprek

In deze interactieve workshop leer je om een succesvol sollicitatiegesprek te voeren met een kandidaat. Je ontvangt handvatten om een gestructureerd gesprek te voeren, je leert verschillende gesprekstechnieken en oefent hier direct mee in de praktijk. Na deze workshop ben je in staat om de juiste selectie te maken en kandidaten aan je te binden.

Spreker: Rubin Nanarjaïn en Tim Baakman


5. Het effect van jouw mindset op de klant (90 min.)

Pijler/vakgebied: Zelfkennis
Doelgroep:           Iedereen die veel adviesgesprekken met klanten voert
Kennisniveau:      Ervaren adviseurs, minimaal 3 jaar ervaring in het voeren van adviesgesprekken

Binnen adviesgesprekken heeft jouw manier van denken een grote impact op het verloop en de uitkomst van het gesprek. Ook al ben je goed in staat om tijdens een gesprek objectief en feitelijk te blijven, jouw persoonlijke overtuigingen beïnvloeden wat je waarneemt en hoe jij reageert.

  • Hoe neem je waar en wat is het effect daarvan in adviesgesprekken?
  • Welke rol spelen jouw bewuste en onbewuste overtuigingen in het contact met klanten?
  • Hoe kun je door anders te gaan denken, veel meer bereiken?

Na deze workshop heb jij inzicht gekregen in jouw manier van waarnemen en kijk je met andere ogen naar adviesgesprekken die je gaat voeren.

  • Welke beïnvloedingstechnieken zijn er en welke zet je in?
  • Hoe bouw je je advies zo op, dat de klant er in mee gaat?
  • Hoe en wanneer eis je je adviseurschap op?

Wil je klanten in beweging krijgen, dan moet je weten wat ze tegenhoudt. Als je daar goed in wordt en beïnvloedingstechnieken in gaat zetten, ga je hoger rendement behalen met je adviezen. Dat is leuker voor jou en beter voor je klant.

Spreker: Trainers van Forces To Explore


6. Hoe beleef ik meer voldoening aan mijn werk? (90 min.)

Pijler/vakgebied: Intrinsieke motivatiepatronen herkennen en behoeften vanuit DISC en Drijfveren
Doelgroep:           Iedereen

  • De vier drijfveren van ieder mens
  • Twee achten die op jou wachten
  • Vier manier om je te uiten.
  • Meer voldoening door te weten wat je zoekt
  • Meteen één á twee punten hoger scoren

Spreker: Sandor Lemstra (DISC Factor)  


7. Omgaan met weerstand (90 min.)

Pijler/vakgebied: Communicatie
Doelgroep:           Iedereen

  • Weerstand in jezelf
  • Weerstand bij de ander
  • Omgaan met frustratie
  • Opvolgende emoties
  • Weerstand herkennen en erkennen
  • Judoka of Boxer?

Spreker: Peter van Eeuwijk (Jtro)


8. Telefonische adviesvaardigheden die zorgen voor leukere en betere gesprekken (90 min.)

Pijler/vakgebied: Communicatie
Doelgroep:           Iedereen die veel telefonisch contact met klanten heeft

Binnen telefoongesprekken hebben jouw adviesvaardigheden een grote impact op het verloop en de uitkomst van het gesprek. Je bent op de inhoud goed voorbereid, maar dat bepaalt maar voor een deel het succes. Welke adviesvaardigheden kun je echt bewust inzetten om  het verloop en de uitkomst van je adviesgesprekken te beïnvloeden?

Vragen die aan de orde komen:

  • Wat zijn de valkuilen van telefoongesprekken en hoe kun je daar mee omgaan?
  • Wat is de structuur van een telefoongesprek en hoe zorg je dat het gesprek volgens de door jouw gewenste structuur verloopt?
  • Welke vragen kun je stellen, zodat je de juiste informatie krijgt?
  • Hoe zorg je voor opvolging waar de klant blij van wordt? 

In deze workshop behandelen we alle adviesvaardigheden die horen bij de telefonische communicatie.

Spreker: Trainers van Forces To Explore


9. Verwachtingsmanagement: duidelijke afspraken maken met klanten (90 min.)

Pijler/vakgebied: Verwachtingsmanagement
Doelgroep:           Iedereen die afspraken maakt met klanten, die door klanten niet worden nagekomen

In een adviestraject maak je duidelijke afspraken met klanten over wat je van ze verwacht. Je maakt kenbaar welke informatie ze moeten aanleveren en voor wanneer. In de praktijk lijkt dit bijna altijd anders te lopen dan je had verwacht. De klant komt afspraken niet na en haalt deadlines niet, waardoor jij er extra werk aan hebt en moet gaan bijsturen. In het slechtste geval komt daardoor je andere werk in gevaar.

Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Hoe krijg je meer betrokkenheid en commitment van de klant?
  • Wat is de samenhang tussen tijd-geld-kwaliteit en hoe stuur je daarop?
  • Hoe spreek je een klant op een motiverende manier aan?

Na deze workshop breng je structuur aan in het klantproces en heb je de handvaten/-handvatten om concrete en realiseerbare afspraken met klanten te maken. Je leert hoe je kunt bijsturen op de driehoek tijd-geld-kwaliteit en hoe je zorgt dat de klant de deadlines en doorlooptijd accepteert, zodat je nooit meer hoeft te wachten op een klant.

Spreker: Trainers van Forces To Explore


10. Verzuimgesprekken voeren: communiceren kun je leren (90 min.)

Pijler/vakgebied: Verzuimbegeleiding
Doelgroep:           Leidinggevenden

Wat is jouw rol als leidinggevende bij het voorkomen en terugdringen van verzuim op jouw kantoor/binnen jouw team? En hoe neem je daarin de regie? Deze vragen staan centraal in de training verzuimgesprekken voeren.

Middels een korte interactieve presentatie geven wij inzicht en handvatten omtrent het voeren van verzuimgesprekken. Daarnaast gaan we dieper in op de belangrijke rol die jij als leidinggevende hebt in het verzuimproces.

Spreker: Lars Wolfkamp en Erik Bos (ArgoAdvies)


11. Een merkwaardig klantgesprek - herken het merk in je klant (45 min.)

Pijler/vakgebied: Marketing / Communicatie / Branding / Positionering
Doelgroep:           Iedereen die gesprekken voert met klanten

De wereld waarin we leven is digitaal. Hoe val je daarin nog op? Een sterk merk kan het verschil maken. Daar kun jij een rol in spelen. Als je met een klant praat, praat je dan over zijn organisatie of over zijn merk? Als je waarde wilt toevoegen aan je klant, zul je scherp moeten hebben waar zijn / haar onderscheidend vermogen zit. Probeer eens mee te denken hoe je klant dit kan vertalen naar gedrag. Want dan wordt een merk merkbaar. En dat is precies waar het over gaat bij een merk: wat merkt een klant?
Deze workshop helpt je met concrete tools en scherpe inzichten hoe jij je klant nog beter kunt begrijpen en hoe je mee kunt praten om van een organisatie steeds meer een merk te maken.

  • Merkstrategie
  • Merkpositionering
  • Onderscheidend vermogen bepalen
  • Interne marketing
  • Merken in de digitale wereld

Spreker: Louis Diepeveen (Steets)


12. GITP Grow Online - Initiatief nemen (45 min.)

Pijler/vakgebied: Online training - HRM
Doelgroep:           Iedereen met een ontwikkelvraag

  • Kansen signaleren en ernaar handelen
  • Zelf activiteiten initiëren
  • Voordelen van online leren: hoe leer jij?

Spreker: Wouter Willemsen (GITP)


13. Hoe kan ik begrijpend Chinees spreken in Italië? (Hoe kan ik klanten herkennen en hun taal spreken?) (45 min.)

Pijler/vakgebied: Communicatie
Doelgroep:           Medewerkers die ook telefonisch klanten te woord staan

  • Wat is DISC?
  • Gedrag en leefstijlen (data uit onderzoek)
  • Hoe spreekt een Italiaan, een Spanjaard, een Chinees en een Duitser?
  • Taal en gewoonten herkennen, erkennen en aansluiten
  • Oefenen met en op collega's

Spreker: Sandor Lemstra of externe trainer (DISC Factor)


14. Learning Agility in de praktijk (45 min.)

Pijler/vakgebied: HRM
Doelgroep:           Iedereen

  • Wendbaarheid: Learning Agility
  • Learning Agility in de praktijk
  • Meer rendement uit talent
  • Meten is weten: Werken aan persoonlijke ontwikkeling door middel van online assessments

Spreker: Christel van der Werff en Benjamin de Boer (HFMtalentindex)


15. Leer jezelf kennen in 15 minuten meer succes in al je persoonlijke en zakelijke relaties (de ultieme kennismaking met jezelf en DISC, incl. boek) (45 min.)

Pijler/vakgebied: Zelfkennis
Doelgroep:           Iedereen

  • Waar staat de D voor en de I en de S en de C?
  • Wie ben jij? Korte test
  • Een plaatje van jezelf; talenten, karakteristieken, schaduwzijden, behoeften
  • Morgen meteen toepassen, hoe?

Spreker: Sandor Lemstra (DISC Factor)


16. Hoe je gedrag goede beslissingen in de weg zit! (45 min.)

Pijler/vakgebied: Advies (in brede zin)
Doelgroep:           Iedereen die advies geeft

We leren veel over geld. Deels op school, deels in de media en uiteraard van adviseurs. Het meeste dat we leren is rationeel, terwijl heel veel geldbeslissingen emotioneel zijn. Daar gaan we het over hebben. Je komt toch ook?

Spreker: Michiel van Vugt (NNEK, schrijver 'Net Iets Slimmer')


17. Speedcoachingsessies (30 min.)

Pijler/vakgebied: Vertrouwenspersoon
Doelgroep:           Iedereen
Bijzonderheden:  Beperkt beschikbaar

Soms loop je in je werksituatie tegen zaken aan die je lastig vindt of waar je mee worstelt. Of je merkt bij jezelf dat je niet goed weet welke kant je nou eigenlijk op wilt in je werk. Of je wilt gewoon even klankborden over iets dat je bezig houdt.

Dan kun je op de leerdagen gebruik maken van een speedcoachingssessie bij Sanny Brunekreeft. Afhankelijk van je vraag kan het je het volgende opleveren: nieuw inzicht, inspiratie, een zetje in de goede richting, feedback of advies.

Uiteraard is datgene dat besproken wordt, vertrouwelijk.

Spreker: Sanny Brunekreeft


Inschrijven Alfa-leerdag Zuid-West

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren