Thuis in uw branche

Online is toch echt anders dan offline

Veel cursussen, trainingen en misschien ook klantbijeenkomsten worden nu online gedaan. Via MS Teams, GoToWebinar of Zoom. Maar een online bijeenkomst is toch echt anders dan een klassikale bijeenkomst. Vragen die wij vaak horen zijn: Hoe zit het dan met de interactie? Kunnen we vragen stellen? Hoe blijft iedereen geïnteresseerd en echt aanwezig?

Verschil offline en online bijeenkomst

ZoomEen klassikale cursus is vaak goed vol te houden door de aanwezige mogelijkheden voor interactie met docent en medecursisten. Online is inspannender, en houden deelnemers het minder lang vol. Dus proberen te controleren of iedereen nog wel 'bij de les' is heeft weinig zin.

Offline is het misschien nog mogelijk om een deelnemer bij de stof te betrekken door de interactie op te zoeken, online is dat veel meer de verantwoordelijkheid van de deelnemer zelf. Op zich is dit al een leerzame ervaring voor de docent(en) en de deelnemers.

In principe kunt u besluiten niet veel te veranderen aan de manier van lesgeven, een VTO of klantbijeenkomst begeleiden. Dit levert vaak een minder goede ‘leerbeleving’ op. Met andere woorden: de deelnemers zullen een dergelijke bijeenkomst minder positief beoordelen.

Tips

Onderstaand een aantal tips voor een geslaagde online bijeenkomst:

  1. Maak een duidelijk programma en deel dit met de deelnemers
  2. Zet verschillende leeractiviteiten in:
    - Presentatie met bijvoorbeeld PowerPoint
    - Vragen stellen aan de deelnemers (chatfunctie)
    - Opdrachten in deelgroepen bespreken
    - Of juist tussendoor offline opdrachten maken
  3. De spanningsboog van deelnemers is kleiner online:
    - Activeer deelnemers door direct aan te spreken, opdrachten te maken en de chatfunctie
    - Las voldoende vaste pauzes in => minimaal 5 minuten per uur
    - Geef af en toe een extra break als de deelnemers 'wegzakken'
    - Na 2 uur minimaal een langere pauze
  4. Let op de duur van de totale bijeenkomst:
    - Knip een lange bijeenkomst op in kleine delen
    - Een bijeenkomst van maximaal 4 uur is het meest effectief 
    - Bij veel interactie en een kleine groep is een maximum van 6 uur haalbaar
  5. Probeer een verrassingselement in te bouwen
  6. Maak gebruik van break out sessies. Maar overdrijf het niet om onrust te voorkomen. 

Kennis van virtual classroom, MS Teams en Zoom

SRA heeft veel kennis in huis over het leren via een virtual classroom en over het gebruik van Microsoft (MS) Teams en Zoom. Deze kennis delen we graag met u als SRA-kantoor.

SRA maakt gebruik van betaalde Zoom-accounts en heeft de veiligheid geoptimaliseerd door bepaalde functionaliteiten dicht te zetten. Ook maakt SRA gebruik van een wachtwoord waardoor het voor derden nagenoeg onmogelijk is om binnen te komen.

Contact en meer informatie

Wilt u meer weten over onze virtual classrooms in Zoom of kunnen wij u helpen bij het organiseren van uw online bijeenkomst? Bel of mail Barbara Berben. Heeft u vragen over privacy? Bel of mail Tony van Oorschot.

Barbara Berben 
Barbara Berben
E bberben@sra.nl
T 030 656 60 60
Tony van Oorschot 
Tony van Oorschot
E tvanoorschot@sra.nl
T 030 656 60 60