Thuis in uw branche

IT-kring voor kleine kantoren 2021

Sparren met collega’s over IT-vraagstukken

Tijdens de bijeenkomsten van deze kringen wordt een actueel thema aan de hand van een praktijkcasus besproken, kennis gedeeld en ervaringen uitgewisseld. De bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties in Nederland.

Overzicht

Prijs SRA-leden: € 804,00
Prijs niet-leden: € 961,00
Groepsgrootte: 25
PE-uren/punten:
AA/RA/RC 14
Bestemd voor: Accountant vennoot/medewerker, Teamleider/Relatiebeheerder, IT-manager
Leerdoelen:

Ik ben in staat om:
IT-vraagstukken beter te doorgronden en meer grip te krijgen op mijn IT(-uitgaven);
De belangrijkste IT-vraagstukken en actualiteiten te begrijpen en te vertalen naar concrete oplossingen voor mijn kantoor;
Mijn netwerk van collega IT-verantwoordelijken te onderhouden; Meer grip te krijgen op mijn IT.

Voorzitter

Harry Marissen

Ing. Harry Marissen AA

Harry Marissen AA is directeur van Harrier Accountancy, bestuurslid van SRA en lid van de SRA Commissie Vaktechniek.

Alle docenten

Inhoud

Met plezier presenteren wij u het jaarprogramma voor de SRA IT-kring kleine kantoren 2021. 

De IT-kring voor kleine kantoren richt zicht op kantoren tot +/- 25 medewerkers en is bedoeld voor degenen die binnen hun kantoor (mede)verantwoordelijk zijn voor IT en/of de IT-vraagstukken. Om voldoende ruimte te bieden voor interactie is het aantal deelnemers per bijeenkomst maximaal 25 deelnemers.

Bijeenkomsten op een locatie gaan door bij minimaal 12 deelnemers (op 31 maart). Bent u benieuwd naar de hybride/online mogelijkheden? Neem dan telefonisch of via e-mail contact met ons op.

 

Utrecht (De Meern)

2 juni

29 september

17 november

7 december *

Eindhoven

15 juni 

5 oktober

25 november

7 december *

Breda

3 juni

30 september

18 november

7 december *

Den Haag-Nootdorp

10 juni

6 oktober

24 november

7 december *

Zwolle

16 juni

7 oktober

30 november

7 december *

* Dit is een gezamenlijke afsluitende inspiratiesessie voor alle IT-kringen.

Aan de hand van een aantal praktijkcases worden onderwerpen besproken en ervaringen gedeeld met collega kantoren. Daarbij gaat het om de problematiek, de mogelijkheden en concrete, praktische handvatten, aangevuld met inzicht over actuele ontwikkelingen en concrete, praktische handvatten om de inzet van IT binnen het kantoor te verbeteren.

Locatie & Datum

UTRECHT

Tijd & bijzonderheden: woensdag 7 april 2021, woensdag 2 juni 2021, woensdag 29 september 2021, woensdag 17 november 2021 en dinsdag 7 december 2021. De bijeenkomsten van de IT-kring voor kleine kantoren - Utrecht starten om 16:00 uur en vinden plaats bij SRA te Utrecht, m.u.v. de IT-inspiratiesessie van 7 december 2021, deze start om 15:00 uur tot 17:00 uur met afsluitend een netwerkborrel en vindt plaats bij het NBC te Nieuwegein. Beschikbaar
Wanneer: 07-04-2021, 02-06-2021, 29-09-2021, 17-11-2021 en 07-12-2021.
Locatie: SRA in Utrecht / routebeschrijving
Cursuscode: AIKR33639

Programma

IT Kring voor kleine kantoren 2021 – Jaarprogramma 

Sessie 1 

Thema: Veiligheid - De nut en noodzaak van beveiligingsmaatregelen.

Informatieveiligheid, cybersecurity en privacy / AVG zijn onderwerpen waar u niet meer omheen kunt. Dat heeft ook een goede reden. De risico’s nemen hand over hand toe en de gevolgen kunnen serieus zijn, zelfs voor de continuïteit van uw kantoor. 

In deze eerste bijeenkomst van 2021 staan we onder meer stil bij het vraagstuk hoe je de aanpak van het ‘veelkoppige monster’ van informatiebeveiliging structuur kunt geven. Hoe kom ik te weten waar ik met mijn organisatie sta? In hoeverre kunt u steunen op de beveiligingsmaatregelen van partijen van wie u diensten afneemt? In welke mate is ISO27001 van toepassing voor kleine kantoren, of is dit te hoog gegrepen? Wat is een haalbaar alternatief om als norm te hanteren? Aan de hand van de recentelijk door de AFM gepubliceerde principes voor informatiebeveiliging staan we stil bij deze en andere vragen. Wat levert informatiebeveiliging nu eigenlijk op c.q. wat kost het om het eigen kantoor op niveau te brengen? En welke ondersteuning kunt u daarbij verwachten vanuit SRA?

Sessie 2

 Thema: Elektronische handtekening, wie tekent ervoor?

De elektronische handtekening en het klantportaal zijn twee thema’s die kantoren al enige tijd bezighouden en ook regelmatig ter sprake zijn gekomen in de IT-Kring voor kleine kantoren. En alhoewel digitalsigningoplossingen door praktische alle kantoren wel op de een of andere manier worden toegepast, liggen er nog verschillende vragen open: wat doe je met al die andere documenten, anders dan de accountantsverklaring, waarop het kantoor een ondertekening wil of moet zetten? Ook met het beroepscertificaat, of volstaat een geavanceerde handtekening? En in het kader van de digitale transformatie: hoe kan de klant worden meegenomen in dit proces, zonder dat het heel veel gedoe oplevert? Vergt dit een klantportaal? Los van deze vraagstukken ontwikkelen markt, technologie en wet- en regelgeving zich sowieso door. Welke zijn relevant om te weten en nopen misschien tot nieuwe inzichten of praktische dan wel strategische aanpassingen? De mensen die er alles van weten zijn meestal zelf nauw betrokken, bijvoorbeeld als aanbieder van een digital signing oplossing.

Sessie 3 

Thema: Een toekomstbestendige IT-omgeving tegen acceptabele kosten

In 2020 is de digitale transformatie in een stroomversnelling terecht gekomen, zeker op bepaalde gebieden zoals het vergaderen en onderhouden van contacten. Maar dat is slechts een klein stukje van het digitaliseringsverhaal en we zijn nog lang niet volledig getransformeerd. Veel kantoren worstelen nog met keuzes en vragen. Dit gaat verder dan alleen de transitie naar de cloud. Het gaat om het toekomstbestendig maken van de IT-omgeving. Het maken van de juiste keuzes, het grip houden op de data, de afhankelijkheid van de softwareleveranciers en hoe dit te realiseren tegen acceptabele kosten. In deze bijeenkomst kijken we daarbij vanuit praktische vraagstukken zoals bijvoorbeeld het verbeteren van interne processen zoals samenstellen jaarrekeningen, verzorgen van aangiften door het gebruik van workflow.

Sessie 4

Thema: IT-trends & ontwikkelingen in de accountancymarkt

Het is inmiddels een goede traditie: elk jaar reserveren we een bijeenkomst van de IT-Kring voor kleine kantoren om uitgebreid te reflecteren op de actuele IT-trends & ontwikkelingen in de accountancymarkt. Welke marktontwikkelingen springen in het oog en verdienen onze aandacht? Wat zijn de belangrijkste IT-thema’s waarmee kantoren zich bezighouden en welke vraagstukken liggen dan op tafel? 

In het voorjaar van 2021 zet SRA haar tweejaarlijkse ICT-benchmarkonderzoek uit onder de SRA-kantoren. In deze bijeenkomst delen we dan ook graag de uitkomsten van dit onderzoek met u. Daarbij kijken we niet alleen terug, maar ook vooruit. 

Sessie 5 

Dinsdag 7 december 2021

Thema: IT-inspiratiesessie

Combibijeenkomst aan het einde van het kringjaar. Spreker wordt later bekend gemaakt. 

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren