Module 1 Kenmerken van persoonlijk effectief leiderschap
Met een selfassessment krijgt u meer inzicht in uw sterke en minder sterke kanten bij leidinggeven, ondernemen en communiceren (persoonlijkheidsanalyse).
De volgende onderwerpen staan centraal:
- Persoonlijkheidsanalyse, wat is uw stijl van communiceren en handelen.
- Waar ligt uw kracht en wat wilt u ontwikkelen?
- Wat zijn uw ambities en hoe zet u deze in voor uzelf en uw organisatie?
- Effectief communiceren in verschillende situaties
- ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey
Ook schrijft u een persoonlijk ontwikkelingsplan dat de basis vormt voor de rest van het programma.
Maarten van Schie en drs. Peter van der Roest
Module 2 Praktisch leidinggeven en strategisch management
Als leidinggevende moet u operationele en strategische keuzes maken in uw aansturing. In deze module gaan we aan de slag met uw operationele leidinggevende vaardigheden. Daarnaast kijken we naar de missie, visie en strategie van uw kantoor of vestiging.
- Praktisch leidinggeven
- Missie, visie en strategie als beleidskader van een kantoor
- Strategisch denken in veranderende marktomstandigheden
- Hoe bestuurt u de ontwikkeling van uw organisatie
- Inspelen op veranderingen in de markt
Maarten van Schie en drs. Michiel van Dijk
Module 3 Effectief leidinggeven aan verandering
Uw medewerkers zijn mede bepalend voor het succes van uw kantoor. Hoe krijgt u medewerkers enthousiast en betrokken om de prestaties van uw kantoor te vergroten en mee te bewegen met de noodzakelijke ontwikkelingen?
- Leidinggeven aan verandering en een dynamische accountantsorganisatie
- Omgaan met weerstand, motiveren en activeren van medewerkers
- Positief beïnvloeden van groepsprocessen
- Effectieve besluitvorming met collega-leidinggevenden
- Hoe trekt u jong talent aan én zorgt u voor een goede structuur voor de doorstroming binnen uw kantoor?
Maarten van Schie en prof. dr. Ad Kil
Module 4 Ondernemerschap
Het vergroten van de commerciële slagkracht van uw kantoor is prioriteit nummer één. Hoe zet u uw organisatie zo neer dat u (meer) omzet genereert? Hoe stimuleert u effectieve samenwerking en wat is daarin de invloed van uw eigen voorbeeldgedrag? Deze laatste module wordt afgesloten met de presentatie van uw leerverslag.
- Met een gedifferentieerde klantaanpak naar betere resultaten
- Klantsegmentatie voor effectief commercieel relatiebeheer
- Samenwerking tussen afdelingen stimuleren om omzet te vergroten
Maarten van Schie