SKM1
Naslag, cursusaanbod en nieuws
Er wordt een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen vul je deze code in de volgende stap in.
Is jouw kantoor wel lid, maar heb je nog geen account? Klik hier om een account aan te vragen.
Er is een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen, vul je deze hieronder in.
Tijdens een kwaliteitstoetsing wordt het kantoor coachend getoetst op de opzet, bestaan en werking van het stelsel van kwaliteitsbeheersing. Daarbij wordt gekeken of het kantoor voldoet aan de in de wet gestelde eisen, met inachtneming van de voorwaarden uit de NBA-accreditatie, het BFT-toezichtarrangement en het Koepelconvenant met de Belastingdienst, en of het kantoor voldoet aan de kwaliteitseisen die door de algemene ledenvergadering zijn vastgesteld.
De concrete focus van de SRA-kwaliteitstoetsingen ligt op het kwaliteitsstelsel en de wijze waarop het kantoor grip op kwaliteit organiseert. Bij de kwaliteitstoetsingen staat het (tussentijds) vaststellen van het goed functioneren van het kwaliteitssysteem bij kantoren centraal. Een integraal kwaliteitsbeleid bevat, naast vaktechnische kwaliteit, ook andere kwaliteitsindicatoren zoals cultuur en gedrag. Het kwaliteitsstelsel wordt beoordeeld in zijn totaliteit en de controlepraktijk wordt in zijn geheel meegenomen. De toetsingen zijn sterk coachend van aard.
Bij ontwikkelingsgesprekken wordt de opzet en bestaan van het stelsel van kwaliteitsbeheersing bekeken en besproken. Tijdens het ontwikkelingsgesprek met een beleidsbepaler en (veelal) de compliance officer wordt het door het kantoor gehanteerde systeem van self assessment getoetst in opzet en bestaan. De regiocoördinator krijgt een goed beeld van de kwaliteitsnorm die het SRA-lid zichzelf oplegt en de beheersing van kwaliteit via in control cycli (PDCA-cyclus, oorzakenanalyses, maatregelen en effecten). Bij twijfel hierover kan besloten worden tot het houden van een vervolgonderzoek om de werking van het kwaliteitssysteem door middel van dossieronderzoeken te beoordelen.
Bij de SRA-kwaliteitstoetsing wordt het kantoor getoetst op haar kwaliteitsbeleid, kwaliteitsbeheersing en kwaliteitsborging (integraal kwaliteitsbeleid). Naast de opzet en het bestaan van het kwaliteitssysteem zullen dossiers van alle NBA-domeinen waarin het kantoor opereert (vrijwillige controle, samenstellen, beoordelen en overige accountantsopdrachten) worden meegenomen. SRA is daarnaast de enige partij in accountancyland die ook toetsingen in het fiscale domein uitvoert. Ook voeren we de toetsingen uit op de naleving van de Wwft.
De SRA-toetsers bekijken ten eerste hoe het kantoor het proces van self assessment heeft ingericht: Welk beleid heeft het kantoor voor interne inspecties geformuleerd, en past het kantoor dat beleid dan ook toe? Wat doet de organisatie vervolgens met de uitkomsten van de interne dossierinspecties? Hier komen de kwaliteitscirkel en de PDCA-cyclus samen.
Om de werking van het kwaliteitssysteem te toetsen wordt onder andere bij intern getoetste dossiers de normering beoordeeld die binnen het kantoor is toegepast. Is de opzet en uitvoering van interne dossiertoetsing goed of moet de self assessment wellicht anders georganiseerd worden? Daarvoor zal onder andere de toetsing van dossiers waarop het kantoor zélf interne inspectie heeft toegepast centraal staan om de normering te toetsen.
Ook het aantoonbaar en continu werken aan integrale kwaliteit wordt getoetst. De resultaten daarvan geven goed inzicht in hoe het gesteld is met de aandacht voor een kwaliteitsgerichte cultuur bij de SRA-kantoren.
De SRA reviewcommissie voert toetsingen uit over het gehele kwaliteitsstelsel van de kantoren. Bij een toetsing van een kantoor met een Wta-vergunning zal geen dossieronderzoek op de wettelijke controlepraktijk plaats vinden. De focus van toetsing ligt op het kwaliteitsstelsel in zijn geheel en de controlepraktijk in zijn totaliteit.
Vanuit de integrale aandacht voor de kwaliteit van de gehele organisatie van een SRA-kantoor, zullen de SRA-reviewers tijdens de toetsing wel aandacht hebben voor alle stelselmatige zaken die betrekking hebben op de controlepraktijk. Je kunt denken aan de uitkomsten van interne toetsingen, AFM-onderzoeken en relevante data of signalen. De SRA-toetsers doen daarbij niet het werk van de toezichthouder over. In beginsel vinden geen toetsingen van wettelijke controledossiers plaats, tenzij het kantoor daar zelf om verzoekt.
In het reviewreglement van de reviewcommissie zijn de taken en verantwoordelijkheden van de commissie vastgelegd.
Een kwaliteitstoetsing vindt eens per 6 jaar plaats voorvloeiend uit de accreditatie met de NBA en de Verordening op de kwaliteitsbeoordelingen.
Bovendien komt de reviewcommissie afhankelijk van de omvang van het kantoor tussentijds bij je langs voor een ontwikkelingsgesprek.
Als er aanleiding toe bestaat, kan SRA vanuit kwaliteitsoogpunt eerder overgaan tot toetsing. Zo'n aanleiding kan zich bijvoorbeeld voordoen op basis van risicoanalyses, met als input onder meer de monitoringvragenlijst NBA en AFM, die kantoren op basis van self-assessment invullen. Daarnaast kun je denken aan signalen uit de markt, vanuit het informatieconvenant met de AFM, klachten en incidenten (fraudesignalen) of civiele, strafrechtelijke en tuchtrechtelijke procedures, fusies, overnames en afsplitsingen.
Heb je vragen over de review? Neem dan contact op via:
E review@sra.nl
T 030 656 60 60