Thuis in uw branche

Accountantskantoor versus Administratiekantoor

Praktijkhandreiking

  • Publicatiedatum: 14-12-2015

Eén van de ontwikkelingen in de accountancybranche is dat accountantskantoren overwegen om naast het accountantskantoor een administratiekantoor op te richten of het accountantskantoor om te zetten in een administratiekantoor. Dit betreft een strategische beslissing.

In deze praktijkhandreiking wordt aan de hand van een praktijkcasus ingegaan op een aantal 'vaktechnische' aandachtspunten, afgeleid uit beroepsregelgeving, die een rol dienen te spelen bij de overwegingen. De insteek van deze praktijkhandreiking is om SRA-leden guidance te bieden bij het nemen van een dergelijke beslissing.

Update 14 december 2015: Ten opzichte van de versie van 25 november 2015 is naar aanleiding van enkele praktijkvragen in deze versie het begrip 'verbondenheid' verduidelijkt. Daarnaast is benadrukt dat een organisatorische eenheid als administratiekantoor kan worden aangemerkt als er geen accountant werkzaam is of daaraan verbonden is die voor een cliënt bedrijfsmatig professionele diensten verricht.

Meer informatie alleen toegankelijk voor SRA-leden.   Registreer of Log in.

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren