Thuis in uw branche

Hoe bouw je als accountantskantoor geloofwaardigheid op bij klanten?

  • Bron: INAA Group
  • Publicatiedatum: 10-3-2021
Logo INAA

Er is geen ontkomen aan dat klanten heel andere verwachtingen van een accountantskantoor hebben dan enkele decennia geleden. Tegenwoordig kiest een klant eerder voor een accountantskantoor dat empathisch denkt, maatschappelijk verantwoord is en met de tijd meegaat.

Bovendien kunnen accountantskantoren door een verschuiving in de bedrijfsrapportage hun klanten nu meer inzicht geven in de manier waarop hun bedrijfsactiviteiten van invloed zijn op mensen, gemeenschappen en onze planeet.

Om succes op lange termijn te waarborgen, moeten accountantskantoren hun geloofwaardigheid koesteren door deze kwaliteiten te tonen en zich bij klanten te profileren als leiders.
In dit artikel bespreken we waarom geloofwaardigheid belangrijk is voor toonaangevende accountantskantoren en hoe ze hun diensten in de markt kunnen zetten om geloofwaardigheid op te bouwen bij hun klanten.

Waarom is geloofwaardigheid belangrijk voor een marktleider?

Om uw accountantskantoor als marktleider te kunnen vestigen moet u beginnen met het opbouwen van een merk dat gezien wordt als betrouwbaar en een autoriteit is in de sector. Meestal beoordelen mensen uw geloofwaardigheid door een vergelijking te maken tussen wat u belooft en wat u daadwerkelijk doet. Leiders die hun beloftes niet nakomen, verliezen het vertrouwen dat essentieel is om zich als marktleider te vestigen.

Klanten beoordelen de geloofwaardigheid van uw kantoor ook aan de hand van uw vermogen om op te treden als leider - het gaat dus niet alleen om de boekhoudkundige aspecten, maar ook om een professionele ondersteuning tijdens eventuele financiële crises. Mensen zijn altijd nerveus als het om geld gaat, en nu de pandemie ons op onbekend terrein brengt, verwachten uw klanten dat u weet wat ze het beste kunnen doen. Hoewel u niet alle antwoorden paraat kunt hebben in onze continu veranderende wereld, is het tonen van vertrouwen en inlevingsvermogen de sleutel tot het opbouwen van geloofwaardigheid bij uw klanten.

Daarnaast houdt leiderschap ook in dat u een werkomgeving creëert die de productiviteit stimuleert en ervoor zorgt dat werknemers zich gewaardeerd en gesteund voelen. Een echte leider loopt niet voorop en laat de rest achter zich - hij loopt achter het team om ervoor te zorgen dat iedereen meekomt. Het opbouwen van een stimulerende, positieve en inclusieve bedrijfscultuur is van cruciaal belang om de efficiëntie te verhogen en een sterke reputatie op te bouwen bij uw klanten.

Hoe geloofwaardigheid op te bouwen bij klanten

In de huidige, concurrerende en wereldwijde markt is het opbouwen van geloofwaardigheid bij klanten van cruciaal belang voor het succes van uw accountantskantoor. Hieronder volgen vier stappen om een geloofwaardig merk op te bouwen.

1. Wees menselijk

Formaliteit is bijna standaard in de financiële dienstverlening, en de sector staat bekend om zijn jargon. De meeste niet-financieel onderlegde mensen zullen terugdeinzen voor deze ingewikkelde en intimiderende communicatiestijl.

Een van de meest effectieve methoden om geloofwaardigheid op te bouwen is de menselijke kant van uw bedrijf te laten zien. Stap uit dit keurslijf door het stijve en ingewikkelde taalgebruik te vervangen door een vriendelijke, luchtige en professionele toon. 

2. Kies een specialisatie

Door te specialiseren kunt u zich onderscheiden. En door te laten zien dat u expertise op een bepaald gebied heeft, kunt u uw geloofwaardigheid vergroten. Zoals een gevleugelde uitspraak luidt: “Als je het iedereen naar de zin wilt maken, kom je nergens”. Als u eenmaal uw niche heeft gedefinieerd, zorg er dan voor dat u de deskundigheid van uw bedrijf laat zien op uw website en sociale media en in reclameboodschappen en marketingberichten.

Vergeet niet dat klanten niet willen betalen voor diensten die hun problemen niet oplossen, dus wees eerlijk over welke diensten u aanbiedt. Geef de hele, onverbloemde waarheid, en laat uw potentiële klanten beslissen of ze iets aan uw diensten kunnen hebben.

3. Deel uw expertise

Het delen van uw expertise is een belangrijke bouwsteen voor het creëren van een geloofwaardig merk in accountancy. Probeer uw kennis en middelen actief te delen met potentiële klanten die zoeken naar precies datgene wat uw bedrijf te bieden heeft. Spreek met huidige klanten over hun meest dringende behoeften en problemen en richt u op het verstrekken van informatie om precies deze problemen op te lossen.

4. Wees consistent

Een andere manier om geloofwaardigheid op te bouwen bij klanten is op een consistente manier te communiceren en te handelen. Volg uw waarden en houd vast aan uw eigen aanpak om uw bedrijf te presenteren als een zelfverzekerde partner en een betrouwbare dienstverlener.

Geloofwaardigheid opbouwen met uw accountantsdiensten

Om op lange termijn succes te boeken, moet u uw diensten op efficiënte wijze in de markt zetten en de juiste klanten aantrekken. Hier volgen enkele voorbeelden van zeer effectieve marketingtactieken die veel accountantskantoren vergeten:

  • Partnerschappen - Samenwerken met andere bedrijven die in de regio van uw klant actief zijn - zoals advocatenkantoren, beleggingsmakelaars of wervingsbureaus - is een uitstekende manier om uw naamsbekendheid te vergroten. We zeggen niet voor niets: "Samen staan we sterk".
  • Online aanwezigheid - Accountantskantoren hebben de neiging meer traditionele marketingmethoden te gebruiken, maar een sterke online aanwezigheid is essentieel om de moderne klant te bereiken. Digitale marketingcampagnes kunnen strategisch worden afgestemd op de unieke behoeften van uw accountantskantoor en uw doelmarkt. Verhoog uw online aanwezigheid met een professionele en uitnodigende website, maar ook door op sociale media te netwerken met partners, bestaande en potentiële klanten. Blogs en contentmarketing helpen u om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen door uw kennis te delen met uw doelgroep.
  • Aanprijzing - Mond-tot-mondreclame is een van de meest effectieve manieren om uw bedrijf te laten groeien, omdat mensen eerder geneigd zijn een accountantskantoor te vertrouwen dat wordt aanbevolen door iemand die ze kennen. Als u erin slaagt vertrouwen en geloofwaardigheid in uw merk op te bouwen bij uw bestaande klanten, dan zullen zij niet aarzelen om u aan te bevelen aan vrienden en familie. U kunt ook op een min of meer verdekte manier vragen om een aanbeveling, bijvoorbeeld door middel van een vermelding op uw factuur of uw e-mailhandtekening. Natuurlijk kunt u bestaande klanten ook rechtstreeks vragen om u aan te bevelen bij andere bedrijven.
  • Upsell of Cross-sell - een marketingtechniek die veel bedrijven over het hoofd zien is het sturen van upsell- of cross-sell berichten aan uw bestaande klanten. Dit is een geweldige manier om uw boodschap over te brengen tijdens informele gesprekken of vergaderingen met de klant of tijdens presentaties. Zorg ervoor dat u de voordelen benadrukt voor uw klant als hij gebruik maakt van het aanbod, zoals betere service, betrouwbaardere gegevens of verbeterde productiviteit.

Meer informatie INAA / SRA International

Dit artikel is afkomstig van de INAA Group, een internationale associatie van professionele, zelfstandige accountantskantoren. SRA International is lid van de INAA Group. SRA biedt daarmee haar leden de mogelijkheid tot samenwerking met accountants over de gehele wereld. De INAA Group is in vijftig landen vertegenwoordigd verdeeld over zes continenten en heeft wereldwijd meer dan zestig leden.

Meer info over INAA / SRA International