Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Procesafspraken met Belastingdienst inzake villataks

Eerder meldden wij al dat de staatssecretaris van Financiën heeft besloten om de bezwaren tegen de zogenaamde villataks niet aan te wijzen als massaal bezwaar. Kantoren kunnen mogelijk wel procesafspraken maken met de Belastingdienst. Uit een Woo-besluit over de villataks kunnen de richtlijnen hiervoor worden afgeleid.

Villataks

Villataks

De term 'villataks', ook wel villabelasting, ziet op de belastingheffing die ontstaat door bijtelling van het eigenwoningforfait voor de waarde van de woning die uitkomt boven € 1.330.000 (2025). Volgens sommigen is deze heffing in strijd met Europees recht. Daarover worden procedures gevoerd.

Richtlijnen

Uit het Woo-besluit over de villataks komt naar voren dat het maken van procesafspraken voor de Belastingdienst maatwerk is. Er wordt een afweging gemaakt tussen de doelmatigheid, capaciteit en efficiëntie vanuit enerzijds de Belastingdienst en anderzijds de kantoren met een beconnummer. Om in aanmerking te komen voor een procesafspraak met de Belastingdienst geldt als richtlijn dat het kantoor een veelvoud aan bezwaren inzake de villataks van verschillende belastingplichtigen moet hebben ingediend. De bezwaarschriften mogen niet ook een bezwaar tegen de box 3-heffing betreffen omdat deze bezwaarschriften op dit moment nog worden aangehouden.

Het begrip veelvoud is in de Woo-stukken overigens niet gedefinieerd zodat onduidelijk is vanaf hoeveel bezwaren de procesafspraken mogelijk zijn.

Let op!

Toekomstige bezwaarschriften (nog niet ingediend omdat de definitieve aanslag nog niet is opgelegd) tellen niet mee bij de beoordeling van de hoeveelheid bezwaren van een kantoor. Onduidelijk is vooralsnog hoe in dit kader moet worden omgegaan met bezwaarschriften tegen aanslagen inkomstenbelasting 2021 die eerder waren aangehouden in verband met box 3 maar die inmiddels zijn opgelegd.

Nadere voorwaarden

Als de inspecteur oordeelt dat het kantoor voldoet aan de richtlijnen om tot een procesafspraak te komen, gelden daarvoor de volgende voorwaarden:

  • Het kantoor verstrekt de BSN, naam, belastingjaar en welke inspectie (Particulieren/MKB/GO) alsmede een akkoordverklaring van de belastingplichtige van wie de zaak wordt uitgeprocedeerd.
  • Het kantoor verstrekt een lijst met dezelfde gegevens van de bezwaren inzake de villataks die door het kantoor zijn ingediend en die aansluiten bij de zaak die uitgeprocedeerd wordt.
  • Deze belastingplichtigen verklaren zich akkoord met het aanhouden van hun bezwaar en met de verlenging van de (wettelijke) beslistermijn tot zes weken na de uitspraak van de Hoge Raad in de uit te procederen zaak.
Let op!

Alle bezwaren die gemotiveerd en tijdig zijn ingediend, komen in aanmerking voor de procesafspraken. Uit het bezwaar moet duidelijk zijn dat het om dezelfde rechtsvraag gaat als in de uit te procederen zaak.

Voor alle vestigingen en nadien gemaakte bezwaren

De procesafspraken hoeven niet per vestiging worden gemaakt. Een op kantoorniveau gemaakte procesafspraak geldt voor alle vestigingen.

De na het maken van de procesafspraken ingediende bezwaren lopen mee in de procesafspraken. Voorwaarde is wel dat een individueel en tijdig bezwaarschrift is ingediend, de gemaakte procesafspraken bij dit bezwaarschrift worden gevoegd en voldaan wordt aan de hiervoor genoemde voorwaarden.

Afwijkende behandeling GO

Uit het Woo-besluit blijkt een afwijkende behandeling voor belastingplichtigen die bij de Belastingdienst vallen in het segment Grote Ondernemingen (GO). In tegenstelling tot belastingplichtigen die bij de Belastingdienst vallen in de segmenten Particulieren (P) en Midden- en Kleinbedrijf (MKB), kunnen GO-belastingplichtigen verzoeken om hun bezwaarschrift aan te houden. Ze kunnen daarbij aansluiten bij een lopende procedure van een ander kantoor of een andere belastingplichtige. De enige voorwaarde die daarvoor geldt, is dat deze procedure openbaar vindbaar is op rechtspraak.nl. Als reden voor deze afwijkende behandeling geeft de Belastingdienst de specifiek in GO toegepaste individuele klantbehandeling.

Vragen over verschillende werkwijzen?

SRA heeft al eerder vragen aan de Belastingdienst gesteld over de onwenselijke ongelijkheid en de onwenselijke verschillende behandelingen door de afzonderlijke belastingkantoren die door de hiervoor beschreven richtlijnen kan ontstaan. Als hierover meer duidelijkheid ontstaat, zal daarover via de gebruikelijke kanalen gecommuniceerd worden.