Thuis in uw branche

Nieuwe deelnemersverklaringen HT: is uw kantoor al klaar?

  • Publicatiedatum: 23-02-2018

Met het verschijnen van de nieuwe "Leidraad Horizontaal Toezicht Fiscaal Dienstverleners" in november 2016 werd het Convenant Horizontaal toezicht uitgebreid met de Invordering. Zie hiervoor pagina 27 van de Leidraad.

Deze uitbreiding met de Invordering betekent dat de deelnemersverklaringen van uw cliënten in Horizontaal toezicht niet meer voldoen: u zult moeten zorgdragen voor nieuwe deelnemersverklaringen waarin ook de Invordering is meegenomen.

Nieuwe deelnemersverklaring vereist!

Voor nieuwe deelnemers in het horizontaal toezicht zal direct de nieuwe deelnemersverklaring opgesteld en getekend moeten worden. Voor bestaande HT-deelnemers werd toendertijd een overgangsperiode voorgesteld. Deze liep tot 31 december 2017.

Nog niet klaar?

Nu blijkt dat veel kantoren wel bezig zijn met het laten tekenen van nieuwe deelnemersverklaringen, maar zeker nog niet klaar zijn. Dit hebben we voorgelegd aan de Belastingdienst. Uit gesprekken met betrokken leden van het managementteam blijkt dat op zichzelf de overgangsperiode wel verlengd kan worden. De Belastingdienst wil echter wel  wat meer zicht wil op het deelnemersverklaringenproces.

Maak transparant wat u doet!

Dit kunt u doen door als kantoor transparant te maken welke actie(s) u onderneemt. Attendeer uw relaties bijvoorbeeld via uw website en nieuwsbrief op de nieuwe Leidraad en deelnemersverklaring. Of spreek met uw cliënten af dat de nieuwe deelnemersverklaring dit voorjaar bij de bespreking van de  aangifte/jaarrekening 2017 getekend moet worden.

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren