SRA lanceert BV-scan voor ondernemers

• Publicatiedatum: 11-9-2012

Vandaag lanceert SRA de BV-scan, een 'app' voor ondernemers die een bedrijf willen starten, de BV-vorm overwegen, of die al één of meerdere BV’s hebben. Met de BV-scan weet de ondernemer in een paar minuten wat het nieuwe BV-recht voor gevolgen heeft, bijvoorbeeld voor de aansprakelijkheid of het pensioen! Wat levert de scan u op?

De scan heeft tot doel om de ondernemer te laten zien dat het nieuwe BV-recht veel consequenties kan hebben voor zijn/haar bedrijf. Om daarbij de juiste beslissingen te nemen, heeft de ondernemer zijn adviseur nodig die hem aan de hand kan meenemen. De scan biedt u dus de kans om het gesprek met uw (potentiële) cliënten aan te gaan, u kunt de ondernemer attent maken op de noodzakelijke aandachtspunten. De BV-scan staat op de SRA-website. Als SRA-lid kunt u echter een gratis banner aanvragen zodat u de scan ook op uw eigen site kunt plaatsen. Een extra service voor uw (potentiële) cliënten. Ga naar de BV-scan.

Brochure voor ondernemers

SRA heeft eveneens voor ondernemers de brochure Flex-bv: nieuwe kansen, en hoe verder?, uitgebracht die in samenwerking met de bedrijfsjuristen van NEVOA is samengesteld. Ondernemers kunnen met het advies uit de scan, de details van de aandachtspunten erop na lezen. Een goed inhoudelijke brochure die u uw cliënten na een adviesgesprek kunt meegeven.

Verdieping voor u als adviseur

Voor u als adviseur biedt SRA uitgebreide verdiepingsinformatie, zoals cursussen, seminars en praktijkhandreikingen over het BV-recht (fiscaal, juridisch, accountancy). Ga hiervoor naar de dossierpagina BV-recht!

Achtergrond

De 'Flex-BV' biedt diverse adviesmogelijkheden voor uw kantoor, op fiscaal-, juridisch- en accountancygebied. Het BV-recht wijzigt per 1 oktober 2012 drastisch: de regels om een BV op te richten worden eenvoudiger en flexibeler en sluiten beter aan op de praktijk. De ondernemer krijgt meer vrijheid van inrichting (mogelijkheid van variabele stemrechtverdeling en stemrechtloze - en winstrechtloze aandelen). Tegelijkertijd bestaan er nieuwe, strengere regels voor de uitkering aan aandeelhouders. Schuldeisers worden beter beschermd, maar er zijn ook risico's.

Met de vaktechnische informatie en cursussen van SRA komt u goed beslagen ten ijs. Met de scan en de brochure kunt u de ondernemer attent maken op de noodzakelijke aandachtspunten. Kortom: een kans om uzelf als adviseur op de kaart te zetten!