Employer branding: zo onderscheid je je als kantoor en hierom is dit belangrijk
Waarom jezelf als kantoor onderscheiden belangrijk is? Omdat men binnen de wereld van accountancy vaak hetzelfde werk doet. Jezelf onderscheiden op functie kan daarom bijna niet.
Vraag je je u daarom regelmatig af, als werkgever en als kantoor, waarom een kandidaat juist voor jullie kantoor zou kiezen. Wat doe je anders? Wat maakt het kantoor bijzonder en waarom zou die éne kandidaat goed bij het DNA van de organisatie passen?
In dit blog delen twee kantoren hun ervaringen op dit vlak. Mocht je nog vragen hebben na het lezen, neem dan vooral contact met ons op. We denken graag met je mee!
Accountantskantoor de Jong & Laan: goede 'werken bij-site' onmisbaar
Lonne Dijkhuis, communicatieadviseur bij accountantskantoor de Jong & Laan licht toe: ''We proberen in álles het 'de Jong & Laan-gevoel' terug te laten komen. Dat gaat van de huisstijl waarin we bewust voor bepaalde kleuren gekozen hebben, tot aan de 'tone of voice' van de artikelen die we schrijven. Mensgerichtheid is een belangrijk thema binnen onze organisatie. Dit laten we bijvoorbeeld op onze werken bij-site terugkomen door video's in te zetten en blogs te schrijven over hoe collega's deze mensgerichtheid ervaren. Hiermee maak je deze termen concreet en krijgt het meer lading. Naast mensgerichtheid is ontwikkeling belangrijk. Dit maken we concreet door te vertellen over onze eigen academie voor persoonlijke ontwikkeltrajecten en de verschillende vaktechnische opleidingen.''
SRA adviseert: blijf dichtbij jezelf
Vanuit SRA geloven we dat het cruciaal is om als kantoor dichtbij jezelf blijven. Als je waarheidsgetrouw blijft heb je het meeste kans om personeel aan te trekken dat goed bij je kantoor past. Tegelijkertijd geven we je graag als tip mee om niet te bescheiden te zijn. Benoem wat je doet: dat kan zijn dat je elke dag met z’n allen luncht met verse producten, een rondje wandelt of sponsor van een lokale sportclub bent. Het zit hem juist vaak in die kleine dingen. Dat eerlijke, dat informele, dat spreekt mensen aan.
Accountantskantoor Wesselman Accountants | Adviseurs: gebruik authentieke content
Nina van der Schoot, marketing & communicatieadviseur bij Wesselman Accountants | Adviseurs voegt toe: ''Het belang van de 'werken bij-pagina' onderschrijf ik volledig, omdat deze goed weergeeft hoe de sfeer op kantoor is. We maken ook bewust content die daarop toegespitst is. Recent namen we, ter gelegenheid van Valentijnsdag, een video op die ging over de liefde voor het vak. Dat collega's daar graag aan meewerken zegt ook wel iets denk ik. We hebben, kijkend naar branding, de focus naast de blik naar buiten, ook vooral op onze interne organisatie liggen. We brengen creatieve ideeën tot leven en durven daarbij buiten de gebaande paden te gaan. In gesprekken met onze collega's achterhalen we waarom ze zich aan ons kantoor binden. Het is immers belangrijk om te weten wat er op de werkvloer speelt. Op onze website gebruiken we uitsluitend eigen materiaal, zowel beeld als video. En we organiseren regelmatig fotoshoots zodat het lekker actueel blijft allemaal. Dat is wellicht nog een tip voor anderen: ga voor eigen beeldmateriaal en blijf zoveel mogelijk weg van beeldbanken. Dat komt vaak toch wat gekunsteld over.''
Neem contact op
Meer inspiratie opdoen? Download ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel. Vragen? Bel met 030 656 6060 of stuur een e-mail naar Mandy Nijhuis (mnijhuis@sra.nl). We kijken uit naar je bericht!