SKM1
Naslag, cursusaanbod en nieuws
Er wordt een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen vul je deze code in de volgende stap in.
Is jouw kantoor wel lid, maar heb je nog geen account? Klik hier om een account aan te vragen.
Er is een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen, vul je deze hieronder in.
Per kalenderjaar werk je als accountant aan je persoonlijk PE-portfolio. Dit portfolio geef je vorm in 5 stappen.
Bij stap 1 geef je je functietitel(s) aan en omschrijf je per rol welke taken en verantwoordelijkheden je hebt. Vervolgens geef je voor elk van je taken aan welke resultaten er worden verwacht. Benoem eventueel ook de normen vanuit de wet- en regelgeving waaraan je resultaten moeten voldoen.
Voorbeeld:
| Titel(s) | Rol en werkzaamheden | Resultaat |
| Intern accountant | Controle van de jaarrekening | Jaarrekening |
Je leerdoelen formuleer je op basis van drie soorten competenties, namelijk vaktechnische kennis, vaardigheden en houding. Een leerdoel beschrijft concreet wat je je graag eigen wilt maken. Met andere woorden: wat wil je kunnen of weten in het kader van je eigen professionele ontwikkeling?
Verwoord je leerdoelen zo duidelijk mogelijk. Geef aan welke activiteit(en) je wilt ondernemen om aan het leerdoel te werken en bepaal na afloop of je je leerdoel(en) hebt behaald. Leerdoelen formuleer je in de 'ik-vorm'. Stel jezelf de volgende vragen:
Voorbeeld:
| Leerdoel: | Ik ben eind 2019 in staat om in 50% van de gevallen gebruik te maken van data-analyse bij de controle-aanpak. |
| Inhoud: | Data-analyse |
| Gedrag: | Gebruikmaken van data-analyse bij de controle-aanpak |
| Norm: | In minimaal 50% van de gevallen |
Hier geef je aan welke leeractiviteiten je gaat inzetten om je leerdoelen te bereiken. Dit mag van alles zijn. Naast de klassikale cursussen kun je bijvoorbeeld kiezen voor:
Als je je leeractiviteiten hebt geformuleerd, rond je je Plan van Aanpak (POP) af. Doe dat uiterlijk op 1 april. Je kunt je opleidingsplan indien nodig gedurende het gehele jaar nog aanpassen.
Aan het eind van het jaar beschrijf je welke leeractiviteiten je daadwerkelijk hebt ondernomen.
Voorbeeld:
| Leerdoel: | Assistenten coachen |
| Voorgenomen leeractiviteit: | Masterclass Coaching |
| Ondernomen leeractiviteit: | Ik heb een opleiding coaching gevolgd en daarnaast binnen het kantoor drie assistent accountants begeleid |
Aan het einde van het jaar evalueer je je plan: welke kennis, vaardigheden of houding heb je dit jaar verworven of aangescherpt en wat merk je hiervan of wat pas je toe in jouw beroepspraktijk? Maak hiervoor gebruik van de vijf stappen van de STARR-methodiek:
Voorbeeld:
| S - Situatie: | Leidinggevende van een team |
| T - Taak: | Team actief begeleiden bij dagelijkse werkzaamheden |
| A - Actie: | Praktisch ingestoken training in interviewtechnieken gevolgd |
| R - Resultaat: | Beter in gesprekken met teamleden |
| R - Reflectie: | Dankzij de technieken die ik heb geleerd, kan ik mijn team beter aansturen. Ik weet hoe ik kan luisteren en voel me zekerder in mijn rol, ook in lastige situaties. Ik kan mijn teamleden gemakkelijker de ruimte geven. Ik wil zeker doorgaan met dit soort praktische trainingen, om nog beter te worden als leidinggevende. |
Heb je na een jaar alles klaar, dan heb je tot 31 januari de tijd om op de nieuwe compliance button bij de NBA te drukken. Daarmee geef je aan dat je voldoet aan de kwalitatieve eisen van de NVPE.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met:
|
|
| Chantal de Klein Projectmanager E cdeklein@sra.nl T 030 656 60 60 |
Marjon Groten Manager Incompany E mgroten@sra.nl T 030 656 60 60 |