SKM1
Naslag, cursusaanbod en nieuws
Er wordt een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen vul je deze code in de volgende stap in.
Is jouw kantoor wel lid, maar heb je nog geen account? Klik hier om een account aan te vragen.
Er is een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen, vul je deze hieronder in.
Stress op de werkvloer is voor veel bedrijven een belangrijke uitdaging. Want wist je dat volgens TNO 1,6 miljoen werknemers in Nederland last hebben van burn-out klachten? Zij ervaren stress, maar zijn nog gewoon aan het werk. Ook vindt 38% van de werknemers dat (aanvullende) maatregelen nodig zijn tegen werkstress. Hoe ga je als werkgever het gesprek over stress aan? In dit artikel geven we je vijf tips.
Merk je dat een werknemer er vermoeid uitziet, afspraken vergeet of zich vaker ziekmeldt? Dan kunnen signalen van stress zijn. Maar stress zie je niet altijd. Ook werknemers waarbij alles goed lijkt, hebben misschien klachten. Blijf dus met al je werknemers in gesprek.
Het is belangrijk in gesprek te blijven met je werknemers over stress en psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Zorg voor een rustige plek, met genoeg privacy. Vraag je werknemer hoe hij een gesprek zou willen voeren. Misschien is het fijn om te wandelen. Plan ook voldoende tijd in, zodat er genoeg ruimte is om werk- of privézaken te bespreken.
Geef van tevoren aan dat je graag een gesprek wilt voeren over (werk)stress. Zo kan je werknemer zich hierop voorbereiden. Je kunt tijdens het gesprek zorgen voor een open houding . Dat doe je bijvoorbeeld door open vragen te stellen. Stel liever een open vraag als: 'Hoe gaat het de afgelopen tijd?', dan 'Heb je last van stress?'.
Geef je werknemer de ruimte om zijn verhaal te doen zonder onderbrekingen. Toon begrip en stel bijvoorbeeld vragen om meer inzicht te krijgen in de situatie. Blijft het gesprek oppervlakkig? Vertel dan wat je merkt aan het gedrag van de werknemer. En vraag of hij zich daarin herkent.
Bespreek wat je werknemer nodig heeft. Maak afspraken zo concreet mogelijk. Wat ga je als werkgever veranderen? En wat neem je werknemer zich voor? Misschien helpt het aanpassen van werktijden of andere taken op het werk. Bij ernstige klachten is het verstandig professionele hulp te zoeken.
Wat je makkelijk als werkgever verbetert, is meer waardering laten zien. Dat doe je door bijvoorbeeld vaker een oprecht compliment of schouderklopje te geven. Als je je interesse toont, laat je zien dat je hun welzijn serieus neemt. Zo kun je verzuim door stress verminderen, of zelfs voor zijn.