Thuis in uw branche

Hybride werken: zó pakt u dat slim aan (en behoudt u uw mensen)

10 praktische tips voor het vinden, boeien en binden van personeel

  • Publicatiedatum: 19-4-2024

Hybride werken is de norm geworden. Waar de één graag thuis meters maakt, is de ander juist liever op kantoor aanwezig. Vanuit onze SRA-kantoren horen we vooral terug dat een combinatie van zowel thuis als op kantoor werken door het gros van de collega’s als een mooie balans wordt gezien. 

Ook ontvangen we signalen dat dáár waar het in het begin van de coronaperiode nog lastig was om de balans tussen werk en privé goed te houden, deze door velen inmiddels wel gevonden is. Daarnaast blijkt het slim inzetten van hybride werken bij te dragen aan duurzame inzetbaarheid van collega’s. Geef mensen verantwoordelijkheid, houd als werkgever vinger aan de pols, wees transparant en zorg ervoor dat u elkaar minstens ééns per week fysiek ontmoet. Dat kan al heel praktisch en informeel tijdens een lunch, een kop koffie of een teammeeting. Zolang u het échte contact maar vasthoudt. Zorg er ook voor dat de basis op orde is, door een goede werkplek te faciliteren bij mensen thuis. Dat is wat we u graag vanuit SRA meegeven. Ook geven we twee kantoren het woord die vanuit hun eigen praktijk meer informatie delen. Wie weet zit er nét dat ene idee voor jullie tussen. 

Activiteitgericht werken loont
Nina van der Schoot, marketing & communicatieadviseur bij Wesselman Accountants | Adviseurs vertelt: ‘Binnen onze kantoren in Helmond en Eindhoven hebben we ervoor gekozen om activiteitgericht te werken. Dit betekent dat niemand meer een vaste werkplek heeft. U kijkt vooral naar de activiteit die u uit gaat voeren. Zo zijn er stiltezones waar u geconcentreerd kunt werken, vergaderplekken waar u samen zaken af kunt stemmen en plekken waar u kunt bellen met klanten of collega’s. Dit bevordert niet alleen de productiviteit, het vermindert ook de hiërarchie. Want de stagiair zit op deze manier immers naast de vennoot, afhankelijk van de uit te voeren activiteit van die dag of dat moment. Verder ondersteunen ook wij het thuiswerken met een laptop, telefoon etc. Overigens hanteren we de 40/60 regel als de maximale verhouding tussen thuis of op kantoor werken. Uiteraard afhankelijk van je rol. Verder, en dat is écht een aanrader voor andere kantoren, is het prima dat je een keer eerder stopt als je merkt dat de energie op is. Je kunt het op een later moment, bijvoorbeeld na een frisse wandeling, weer oppakken. Dat werkt heel goed. Als mensen vertrouwen krijgen, zullen ze het niet snel beschamen is onze ervaring.’

In overleg is er veel mogelijk
Tilda de Vries, Senior Corporate Recruiter bij accountantskantoor de Jong & Laan vult aan: ‘Wij hebben in totaal 24 vestigingen en bij ons wordt er zowel op kantoor als thuis gewerkt. Dat is per persoon verschillend. De één wil na de coronaperiode liever niet meer thuiswerken, de ander zegt juist door de coronatijd gewend te zijn geraakt aan de stilte waarin men zich goed kan concentreren. Eigenlijk kan alles wel bij ons, we zijn erg van de onderlinge afstemming. Persoonlijk vind ik de vrijheid die ons geboden wordt heel prettig. Dat kenmerkt meteen ook wel de flexibiliteit, zelfstandigheid en samenwerking binnen onze organisatie. Omdat we multidisciplinair werken is het overigens wel prettig dat je regelmatig contact op kantoor hebt. Dit draagt bij aan een goede onderlinge werksfeer en verbondenheid. Verder faciliteren we ook een werkplek thuis, zoals een bureau en/of stoel, schermen etc. Het is immers belangrijk dat je ook thuis vanuit de juiste houding goed kunt werken. Flexibel werken is bij ons niet alleen goed thuis kunnen werken, maar ook de regie hebben over het indelen van je eigen werktijden.’

Het draait allemaal om communicatie

Uiteindelijk gaat het, althans zo zien wij dat vanuit SRA, vooral over communicatie. Over verwachtingen bijvoorbeeld. De één wordt nu eenmaal snel afgeleid in een drukke kantoortuin, terwijl de ander juist thuis heel moe wordt van de stilte. Ga het gesprek met elkaar aan en beluister elkaars beweegredenen. Stel goede richtlijnen op, wees duidelijk en sta open voor feedback op uw beleid. Dan komt het allemaal dik voor elkaar. 

Download ons gratis whitepaper

Wilt u meer advies over hybride werken? Of nu eindelijk dat thuiswerkbeleid eens goed bij de kop pakken? Neem dan contact met ons op. We ondersteunen graag met actuele kennis en praktische producten. Heeft u bijvoorbeeld ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel al gezien?

Whitepaper