Thuis in uw branche

Prikkel uw klant en laat hem betere keuzes maken

Scenario-analyse

  • Publicatiedatum: 7-5-2019

Waar liggen voor uw klant de mogelijkheden voor verbetering en vernieuwing? En wat zijn de risico's? Expert Gert Romme, adviseur en directeur van Gremio Vitalis, legt uit hoe u uw klant aan de hand van scenario-analyse en negen bouwstenen kunt prikkelen en betere keuzes kunt laten maken. En hoe het SRA-platform Branches in Zicht (BiZ) u daarbij kan ondersteunen.

Gert RommeRomme was gastspreker tijdens de laatste SRA-Branche- en Advieskring van 2018 ‘Scenario-analyse in het mkb’. Het Nederlandse mkb bestaat grofweg uit een bescheiden groepje koplopers, een grote middenmoot en voor circa veertig procent uit achterblijvers. De uitdagingen zijn voor al deze ondernemers anders, van handhaven in de kopgroep tot simpelweg in de wedstrijd blijven. De informatie die u als adviseur of accountant van uw klant krijgt, kunt u niettemin altijd structureren in vier verschillende scenario’s, ongeacht de positie van uw klant in het mkb-peloton.

Dat is nodig om concreet te worden, keuzes te maken en tijdig te kunnen bijsturen, betoogt Romme. “Als adviseur praat je veel met de ondernemer, over marktkansen, productontwikkeling, ziekteverzuim, toenemende concurrentie, stijgende inkoopkosten of opdrachten die ‘in de lucht hangen’. Je krijgt ontzettend veel informatie maar je kunt er geen prognose op baseren. Daarom zeg ik: structureer alles in vier scenario’s en maak het op hoofdlijnen concreet. Help de ondernemer te kiezen uit een van de vier scenario’s. Pas als die keuze is gemaakt, kun je praktisch aan de slag met het uitwerken van een succesvol plan voor verbetering en vernieuwing.”

Vier scenario's

Het eerste scenario is de nuloptie, ofwel doorgaan op de oude voet. Een ondernemer kiest makkelijk voor dit scenario en accountants gaan er soms te simpel in mee, vindt Romme. “Ik hoor accountants vaak zeggen dat ze hun klanten ontzorgen en rust brengen. Ik vind juist dat je een ondernemer moet uitdagen en af en toe voor enige onrust moet zorgen. Als adviseur of accountant moet je je afvragen wat de kans van slagen is in dit eerste scenario. Is dit een laag percentage, dan moet je de boel juist opschudden. Is er geen animo om te veranderen?

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur april 2019

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur