Thuis in uw branche

Vaarwel blauwe envelop. Wat betekent dat concreet?

  • Publicatiedatum: 26-10-2015

De Belastingdienst gaat digitaal. Voor alle Toeslagen-ontvangers betekent dat dat zij vanaf volgend jaar al geen papieren versie meer ontvangen. Berichten over Toeslagen worden dan alleen nog digitaal ontvangen via mijnoverheid.nl. Het is voor uw relatie van belang actief gebruik te maken van Mijnoverheid.nl!

Gefaseerd afgeschaft

Op 13 oktober jl. is de wet EBV (Elektronisch BerichtenVerkeer) in Den Haag aangenomen. Deze wet betekent onder meer dat de Belastingdienst het berichtenverkeer van post naar digitaal transformeert. Voor elke soort bericht vanuit de Belastingdienst wordt de post/papieren versie 2 jaar na de introductie van dat type digitaal bericht definitief (en dus gefaseerd) afgeschaft. De particulier ontvangt berichten dan voortaan in zijn mijnoverheid.nl postbus.

Aangezien Mijntoeslagen.nl al 2 jaar actief is, zal de dienst Toeslagen vanaf 2016 geen papieren toeslagen meer verzenden. Kortom, iedereen die een toeslag ontvangt krijgt die alleen nog maar in mijnoverheid.nl (of mijntoeslagen.nl). 

De lijst (volgorde) van berichten die uit de blauwe envelop gaan is als volgt: 

Toeslagen continuering           2016 
Uitnodiging doen aangifte 2017 (UDA)     
2017 
Voorlopige aanslagen (VA en AVOTE) 2017  2017 
Aangifte en aanslagen  2018

Postbus activeren 

Aangezien pas twee miljoen particuliere postbussen zijn geactiveerd, start de Overheid met een grote campagne om de burger/particulier aan te zetten tot activatie van de mijnoverheid.nl postbussen. Op korte termijn moeten dus de Toeslaggerechtigden hun postbus activeren. Voor mensen zonder computer komen er speciale hulpdiensten. Een speciaal stappenplan staat online.

Niet slim!

Waar raakt de wet EBV de dienstverlening van de fiscaaldienstverlener? De meeste relaties van een fiscaal dienstverlener zijn geneigd om in mijnoverheid.nl het emailadres op te geven van de fiscaaldienstverlener. Dat is niet slim omdat:

  • Vanuit mijnoverheid.nl de overheid meer berichten naar de particulier stuurt. Denk aan Verlopen ID-bewijzen, rijbewijzen en ook APK van de auto alsmede onroerendzaakbelasting en de WOZ beschikking. 
  • Mijnoverheid.nl is feitelijk ook de controle op het werkend zijn en blijven van het systeem richting de fiscaal dienstverlener. Immers ontvangt de belastingplichtige welf ook de aanslagen e.d. en kan hij bij vragen bij zijn fiscaal dienstverlener terecht.

Wijs uw relatie dus op het belang van mijnoverheid.nl en activeer de mailbox!

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren