Thuis in uw branche

Waarom als kantoor op social media en hoe maakt u hier goed gebruik van?

10 praktische tips voor het vinden, boeien en binden van personeel

  • Publicatiedatum: 11-4-2024

Dat u als accountants- of advieskantoor online zichtbaar wilt (en moet!) zijn anno nu, is u ongetwijfeld bekend. Tegelijkertijd horen we vanuit de SRA-kantoren terug dat structureel zichtbaar zijn nog best een uitdaging kan zijn. Niet elk kantoor heeft immers de beschikking over een eigen marketing- en communicatieafdeling. En social media en álles wat daarmee samenhangt er even bij doen werkt in de praktijk vaak niet of moeizaam.

Wat kan helpen is een vast moment op de dag prikken waarop u aan de slag gaat met uw social media-activiteiten. En ook het inschakelen van alerts en het gebruikmaken van een programma om uw social media-kanalen te managen, kan u helpen om een en ander onder controle te houden.

Vertel unieke, warme verhalen én deel vakinhoudelijke kennis
Lonne Dijkhuis, communicatieadviseur bij accountantskantoor de Jong & Laan licht toe: 'Wij proberen met de unieke verhalen die we vertellen te laten zien en ervaren waar ons kantoor voor staat. Laatst nog heeft een stagiaire die stageliep in de controlepraktijk, heel bewust gekozen voor een switch naar de samenstelpraktijk binnen onze organisatie. Het is mooi om te zien dat iemand zich veilig voelt om dit aan te geven.

Dat vind ik prachtig, dat iemand zich zo veilig voelt om dit aan te kunnen geven. En daar, in die kwetsbaarheid, samen met het nemen van eigen regie, zetten mensen wat ons betreft de mooiste stappen. Dit is nu precies zo’n onderwerp waar we graag een blog over schrijven, dus dat hebben we ook gedaan. Dat zijn de verhalen die mensen aanspreken en laten zien waar we voor staan. De sociale media zijn daar bij uitstek voor geschikt om te delen. En onze eigen website natuurlijk.'

Van cruiseschip naar cijfers: échte verhalen van échte mensen werken
Nina van der Schoot, marketing & communicatieadviseur bij Wesselman Accountants | Adviseurs vult aan: 'Ook wij bewaken zorgvuldig de balans tussen het delen van vakinhoudelijke informatie, bijvoorbeeld op LinkedIn, en mooie medewerkersverhalen. Onlangs nog maakte een collega, die initieel voor fiscaal recht studeerde, de overstap naar hr. Ze kwam er tijdens het werken binnen ons kantoor achter dat daar tóch meer haar hart ligt. Dat zijn mooie ontwikkelingen om mee te maken. Een andere collega werkte jarenlang op een cruiseschip en stroomde vervolgens het accountancyvak in. Ik ben er trots op dat mensen zich aangetrokken voelen tot ons kantoor. Ook als ze, in eerste instantie, een andere achtergrond hebben. Dat zijn allemaal berichten die we graag delen op de sociale media. Deze verhalen slaan aan omdat ze écht zijn. En daar houden mensen van. Als ik nog een tip aan anderen mag geven: creëer een ambassadeursgroep onder de collega’s, dat hebben wij ook gedaan. Het werkt heel goed om snel meer bereik in een relevante doelgroep op te bouwen.'

Als u het doet, doe het dan goed

En onze tip, vanuit SRA? Als u het doet, doe het dan goed. Beter houdt u één social media-kanaal goed bij, zoals LinkedIn, dan drie of vier kanalen half. Dat doet eerder afbreuk dan dat het u iets oplevert. Ga het gesprek aan, reageer proactief en word die werkgever die als een magneet nieuw talent aantrekt. Want die talenten zijn er, zélfs in deze krappe arbeidsmarkt. 

Neem contact op

Meer inspiratie opdoen? Download ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel. Vragen? Bel met 030 656 60 60 of stuur ons een e-mail. We kijken uit naar uw bericht!

Whitepaper