Hoe blijf je toekomstbestendig?
Voor ondernemers begint het met ambities, in welke vorm dan ook. Ambities zetten iets in beweging, ook als het gaat om urgente uitdagingen als duurzaamheid. Wat is er dan mooier dan die te koppelen aan een helder en breed gedragen kader dat echt iets in gang zet voor een duurzamere samenleving?
De Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties zijn 17 ambitieuze doelen (en daaraan gelinkt 169 subdoelen die de SDG's nog concreter maken) om van de wereld in 2030 samen een betere plek te maken. Dit gaat veel verder dan het klimaat alleen, want de SDG's combineren de drie factoren van ESG: milieu, maatschappij en governance. We kunnen de SDG's ruwweg indelen in vijf categorieën: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnerships.
- Doe de NEx-check van MVO Nederland om snel te scannen hoe duurzaam je klant is.
Checklist / vragen voor je klant
- Welke SDG's kan je vertalen naar je eigen organisatie en processen?
- Begin klein en dicht bij huis - wat speelt er in je organisatie en welke SDG's passen daarbij?
- Bepaal twee tot vier SDG's waaraan je vanuit je corebusiness de belangrijkste bijdrage denkt te kunnen leveren.
- Ben je afhankelijk van aanbestedingen? Dan is dit een extra argument om aandacht te besteden aan SDG's, want aanbestedingen zijn gekoppeld aan social return on investment (SROI) en steeds vaker ook aan green return on investment (GROI).