Mkb-ondernemers willen een accountant die niet alleen als financieel sparringpartner fungeert. Hoe geeft u invulling aan uw rol als ‘financieel geweten’ en ‘strategisch adviseur’?
Waar zit voor uw klant de échte winst én bedrijfswaarden? Welke stuurinformatie heeft uw klant nodig en wat vragen andere stakeholders? Zijn de gestelde prognoses nog haalbaar met de huidige bedrijfsstrategie? Kortom: vaart de ondernemer nog de juiste koers?
U krijgt praktische handvatten om het gesprek aan te gaan met uw klant. Moet de klant de huidige koers voortzetten of de strategie bijstellen? Welke methodiek van strategiebepaling gebruikt u in welke situatie? U leert hierbij de juiste kritische vragen te stellen en uw client te adviseren over een breder perspectief: De strategie, de organisatiestructuur en de cultuur.
- Het strategische proces: hoe komt een goed plan tot stand?
- Het strategische management: hoe zorg je dat het plan daadwerkelijk wordt uitgvoerd
- Hoe omgaan met de interne verhoudingen in relatie tot de strategie (de eigenaren, het management & medewerkers en de eventuele familieleden buiten het bedrijf)
- Invulling van uw rol als bedrijfskundige accountant: de kunst van het vragen stellen
Werkwijze
Tijdens deze interactieve cursus gaat u aan de slag met herkenbare mkb-cases. U maakt analyses van klanten uit verschillende sectoren en vertaalt deze naar concrete verbetervoorstellen.