Thuis in uw branche

Met een kopje koffie ga je het niet redden

Winkeliers moeten nieuwe businessmodellen ontwikkelen

  • Publicatiedatum: 8-7-2019

Raken de winkelstraten uitgestorven nu steeds meer fysieke winkels hun deuren moeten sluiten? Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org verwacht dat niet. Wel voorspelt hij ingrijpende veranderingen in het gedrag van consumenten. Wat de gevolgen daarvan zijn, vertelde hij tijdens een bijeenkomst van de SRA-Branche- en advieskring ‘Trends en ontwikkelingen in de webwinkels’ in juni.

Online en offline winkelen

Wijnand JongenBinnen enkele jaren zijn online en offline winkelen volledig in elkaar opgaan. Zo schetst Jongen het toekomstige consumentengedrag. Via digitale kanalen oriënteren consumenten zich op producten en diensten. Daarbij reikt hun blik van Nederlandse webwinkels tot ver over de landsgrenzen. Vinden zij iets van hun gading, dan zijn een paar simpele handelingen op een website of in een app voldoende voor een aankoop.

In de jaren ’90 zette Jongen de eerste online winkelvergelijker van Nederland op. Daarna richtte hij zich op de ontwikkelingen rond webwinkels. In 2000 legde hij de basis voor Thuiswinkel.org waarbij nu meer dan 2200 ondernemingen zijn aangesloten. “Met deze organisatie willen we het vertrouwen in kopen en verkopen op afstand vergroten en gemakkelijker maken. Daarnaast is het een inspirerend netwerk voor digitale en fysieke winkels die producten of diensten verkopen. Dat doen we door het aanbieden van oplossingen met de keurmerken Thuiswinkel Waarborg & Shopping B2B Certified, Thuiswinkel Reviews, juridische instrumenten, belangenbehartiging, markt- en ander onderzoek en ons educatieplatform e-Academy.”

Samen realiseren de leden van Thuiswinkel.org ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland. Reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ICT en software, het brede scala aan diensten en producten is erin vertegenwoordigd. Daarmee is de belangenorganisatie volgens Jongen dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers.

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur juni 2019

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren