Thuis in uw branche

Ook actief op zoek naar nieuwe medewerkers?

10 praktische tips voor het vinden, boeien en binden van personeel

  • Publicatiedatum: 1-2-2024

We hebben er allemaal mee te maken: met de huidige krappe arbeidsmarkt. Veel werkgevers vissen in dezelfde vijver. Hoe gaat u te werk in deze arbeidsmarkt? En hoeveel zin heeft het actief zoeken naar nieuwe medewerkers eigenlijk nog?

Vanuit SRA merken we dat het zéker zin heeft. Denk bijvoorbeeld aan een platform als LinkedIn waar u soms met een klein berichtje in contact komt met een talent dat u graag op gesprek krijgt. Soms lukt dat. Soms niet. Mensen worden immers heel vaak benaderd. Uw toonzetting, connectie en relevantie van de vacature die u in wilt vullen zijn daarbij doorslaggevende factoren die u goed wilt bekijken voor u iemand benadert.

Kim Nanlohy, partner van FACET accountants & adviseurs én verantwoordelijk voor hr en marketing binnen het kantoor vertelt: ‘We zijn dag in dag uit bezig met het zoeken naar mensen. Die zoektocht begint wat ons betreft echt bij jezelf. Ook intern motiveren we onze collega’s om actief nieuwe mensen aan te brengen. Daar staat een mooie vergoeding van enkele duizenden euro’s tegenover. Ik betaal, in basis, immers liever mijn collega dan een recruiter.’
‘Verder zijn we veel aanwezig op banenmarkten, voeren we online campagnes, nodigen we studenten uit om bij ons te komen kijken, doen we mee met de op studenten gerichte activiteiten van SRA en zijn we volop bezig met werven. Dat loopt van sportclubs tot scholen. We investeren al jaren veel tijd en energie hierin en hoewel de arbeidsmarkt krap is, zien we nu wel dat we inmiddels serieus aan het oogsten zijn. Dat heeft er ook mee te maken dat onze huidige collega’s trots zijn op het bedrijf waar ze werken. Daardoor komen er via hen regelmatig nieuwe talenten bij ons binnen’, besluit Kim.

Elsbeth Adams, binnen Stolwijk Kennisnetwerk verantwoordelijk voor hr en recruitment voegt daaraan toe: ‘Ons verhaal lijkt veel op dat van onze collega’s van FACET. Ook wij nemen actief deel aan de studentenactiviteiten die SRA biedt. Dat is een groot succes. Verder bezoeken we inderdaad allerlei onderwijsinstellingen, van middelbare scholen tot hogescholen en universiteiten. En ook wij maken actief gebruik van het enthousiasme van onze collega’s. Zij fungeren als ambassadeurs voor ons kantoor en dat werkt als een magneet.’

De kernboodschap van SRA

Mensen melden zich niet meer vanzelf. Dus u zult als kantoor hoe dan ook moeten zorgen voor uw zichtbaarheid. Of u nu een groot of een klein kantoor bent, zorg ervoor dat nieuwe collega’s u weten te vinden. Dat kan door een prachtige, doorlopende campagne online maar ook al door het hebben van een goede website die duidelijk het DNA van uw kantoor vertegenwoordigt. Weet ook wie u zoekt, welk type mens u aan wilt trekken en ben daar duidelijk in. Ook in deze krappe arbeidsmarkt. Want we weten allemaal hoeveel energie het kost als die nét ingewerkte collega toch besluit om verder te kijken omdat de baan niet brengt wat hij of zij zocht. 

Wilt u even verder praten over bovenstaand verhaal? Of nog meer tips & tricks over het actief op zoek gaan naar nieuwe medewerkers? Neem dan contact met ons op via 030 656 6060 of stuur een e-mail naar Mandy Nijhuis (mnijhuis@sra.nl).

Liever lezen? Download ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel.

Whitepaper