Praktische invulling horizontaal toezicht met SRA-Fiscale Kwaliteitshandboek

• Publicatiedatum: 6-1-2011

Nu steeds meer kantoren het SRA-Convenant Horizontaal toezicht hebben ondertekend, is deze nieuwe samenwerkingsvorm van SRA-Kantoren met de Belastingdienst een feit.

Daarvoor moeten kantoren voor de fiscale praktijk wel een stelsel van kwaliteitsborging hebben. Dit seminar op vrijdag 14 januari a.s. toont hoe kantoororganisaties zich met het SRA-Fiscale Kwaliteitshandboek kunnen voorbereiden op horizontaal toezicht.

Praktijk

Horizontaal toezicht biedt legio voordelen. Minder beroepsprocedures, snellere afhandeling van aangiften en meer mogelijkheid tot (voor)overleg met de Belastingdienst. Cliënten zijn zeker van hun fiscale positie, terwijl zij alle rechtsmiddelen van een belastingplichtige blijven behouden. Bovendien blijft het fiscale adviesdossier buiten schot. Om daarvan gebruik te kunnen maken, geldt wel de eis dat kantoren voor de fiscale praktijk een stelsel van kwaliteitsborging hebben. Met een heel praktische insteek laat dit seminar zien hoe zij zich met het nieuwe SRA-Fiscale Kwaliteitshandboek daarop kunnen voorbereiden. De inmiddels opgedane praktijkervaringen worden uitgewisseld tussen kantoren en de Belastingdienst. Het seminar staat onder leiding van prof. dr. Leo Stevens, emeritus hoogleraar fiscale economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.