Samenwerking SRA en Graydon

• Publicatiedatum: 7-6-2011

Vandaag bezegelden SRA en Graydon een nieuwe samenwerking met de onderteking van een overeenkomst over het SRA-Graydon Pakket.

Schaf de vrijstellingen in de omzetbelasting af, onderzoek de gevolgen van een systeem van BTW-heffing over de verkoopwinst van de woning voor de Daarmee beschikken accountantantskantoren over een hoogwaardige set tools voor integriteitstoetsing, debiteurenanalyse en kredietinformatie.

Van accountants wordt steeds meer verwacht bij controle en advisering. Niet alleen bij het verrichten van cliëntenonderzoek in het kader van de Wwft, maar ook in het adviseren van cliënten over de waarde van hun klanten en hun openstaande debiteurenposten in de samenstelpraktijk. Daarbij groeit het belang van externe informatie.

SRA werkt daarvoor sinds vandaag samen met met Graydon. Graydon beschikt immers over de meest complete en actuele database van Nederland, met hoogwaardige informatie over meer dan 2 miljoen bedrijven. Deze informatie wordt dagelijks actueel gehouden op basis van 65 bronnen. Samen ontwikkelden zij het SRA-Graydon Pakket, dat de volgende diensten omvat:

Integriteittoets: XSeption

De online tool ‘XSeption’ brengt de bedrijfsstructuur en mogelijke integriteitrisico’s van cliënten in kaart. Hun relatienetwerk wordt grafisch inzichtelijk: wie er achter de schermen meebeslissen en hoe onderlinge relaties liggen. De aan cliënten gerelateerde bedrijven en personen worden automatisch getoetst op meer dan 80 integriteitrisico’s, zoals aanwezigheid op internationale sanctielijsten, het te laat of niet deponeren van jaarrekeningen of betrokkenheid van bestuurders bij faillissementen.

Debiteurenanalyse: Risicomanager

De online tool Risicomanager maakt de risico’s voor de cashflow van cliënten helder en verschillende analyses bieden zicht op risico’s in hun totale debiteurenportefeuille. In een vroeg stadium kan de accountant zijn advisering zo afstemmen op bijvoorbeeld wanbetalers of een verslechterde cashpositie.

KvK-uittreksels

SRA-Graydon heeft een directe link met de Kamer van Koophandel voor het opvragen van uittreksels. Daarbij worden gegevens die bij de KvK nog missen maar wel bij Graydon bekend zijn, zoals contactgegevens en aantal werknemers, aangevuld.

Kredietinformatierapporten

De financiële gezondheid van cliënten en hun belangrijkste debiteuren kan met een helder kredietinformatierapport worden beoordeeld. De rapportage omvat algemene bedrijfsgegevens, financiële gegevens, verwante relaties, jaarrekeningen en ratio’s en een kredietadvies.

Voor meer informatie over het SRA-Graydon Pakket, kunt u contact opnemen met:

Amida Elmoudni
T (030) 656 60 60