SRA BIZ logo
...voor het ondernemende accountantskantoor.
 
Nieuw

Trends voor de bouw, automotive, horeca en transport

Tijdens de vier brancheworkshops van de BiZ-kennisweek werden de deelnemers in 1,5 uur klaargestoomd voor een adviesgesprek, met behulp van een overzicht van trends en ontwikkelingen van een branchespecialist, en de bedrijfscasus van een vooruitstrevende ondernemer. Heeft u deze gemist? Hierbij de belangrijkste aandachtspunten per branche onder elkaar.

BouwTip! In januari verschijnen acht branchesignaleringen met de branchevisie voor 2022: ideaal ter voorbereiding op uw adviesgesprek of om aan uw klant te sturen. De branches die worden uitgelicht zijn: automotive, bouw, detailhandel, horeca, industrie, medisch, specialistische zakelijke diensten, transport. 

Bouw

  • Duurzaamheid:
    • Duurzame samenwerking
    • Duurzame materialen
    • Duurzame arbeidsprocessen
  • Circulair bouwen
  • Digitalisering en Industrialisering
  • Ondanks stijgende omzet marges onder druk
  • Kosten grondstoffen en energie fors gestegen

Automotive

  • Consolidatie bij dealerbedrijven
  • Dealerbedrijven die universele garagebedrijven starten/opkopen/samenwerken
  • Afname aantal dealerbedrijven, overgang naar universeel?
  • Opkomst garageformules
  • Opkomst merkspecialisten
  • Samenwerking garagebedrijven
  • Sturing onderhoud
  • Groei (private) lease

Horeca

  • Feministering
  • Lunchen
  • Take away
  • Aanbod in supermarkt wordt specialistischer en internationaler en de vraag naar kant-en-klaar maaltijden stijgt fors.
  • Tijdgebrek zorgt ervoor dat er vaker wordt gekozen voor gemakoplossingen. Delivery markt groeit tot 2030.
  • Het minder plannen en het meer zoeken naar genietmomenten zorgt ervoor dat buitenshuis eten zal blijven groeien.
  • Gezond en gemak moeten altijd een geniet component hebben.
  • De lagere gemiddelde besteding zorgt voor groei van laagdrempelige formules zoals fast casual en discount dining en zorgt voor afvlakking van het aantal restaurants in het duurste segment.
  • De markt voor gezonde producten en guilty pleasures groeit.
  • Het aantal gezonde eetmomenten geeft 'recht' op ongezonde uitspatting.
  • Thema's als duurzaamheid en gezondheid moeten niet al te moeilijk zijn, anders moeten bedrijven en overheden deze keuzes maar afdwingen of sturen.

Transport en logistiek

  • Energietransitie: van fossiel naar energie-efficiënt transport
  • Digitalisering voor efficiënte kostenontwikkeling
  • HR: personeel behouden door ontwikkelen
  • Identiteit van het bedrijf: onderscheidend vermogen