Thuis in uw branche

Breng je strategie tot leven

Strategieblog 1

  • Publicatiedatum: 25-3-2019

Een strategie hebben is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je kantoor die ook echt gaat uitvoeren? Dit laatste sneeuwt nogal eens onder in de hectiek van alledag. Het voelt misschien alsof je helemaal geen ruimte hebt om je er structureel mee bezig te houden.

BlogMaar je weet ook: als je plannen zomaar onderin een la verdwijnen, word je vroeg of laat ingehaald door de werkelijkheid. En zo blijft het een worsteling. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Daarom verzorgen we strategiesessies op maat die je doelgericht verder brengen. Geen eindeloze gesprekken of ellenlange rapporten, maar praktisch aan de slag met je strategie en -vooral - de implementatie.

We kneden een strategiesessie helemaal naar de wensen van jouw kantoor. We kijken samen waar je naartoe wilt, wat de uitdagingen zijn en waaraan je prioriteit wilt geven. En we houden je een spiegel voor, soms ook via gesprekken met medewerkers. Niet om kritiek te hebben, maar om verbetering te zoeken en voor je hele organisatie tot iets moois te komen. We begeleiden en structureren dit proces zodat het efficiënt verloopt en beklijft, maar je maakt uiteindelijk zelf de keuzes.

Om je een idee te geven van wat we tijdens en na zo'n sessie doen, geven we je alvast vier inkijkjes:

Kijk om je heen

Er zijn altijd factoren waar je zelf geen invloed op hebt, maar die op hun beurt wel van invloed zijn op jouw succes. Daarom trappen we af met een korte presentatie van de trends en ontwikkelingen in de markt. We hebben heel veel kennis en onderzoeken specifiek voor de accountant met een mkb-hart. Daardoor prikken we ook in op ontwikkelingen die misschien nog ver-van-mijn-bed lijken, maar over een paar jaar je plannen danig in de war kunnen sturen.

Breng focus aan

Soms komen er uit alle hoeken en gaten potentiële verbeterpunten, maar dat kan juist verlammend werken. Je kunt niet alles tegelijk. Daarom brengen we focus aan met het SRA-model. Dit is gestoeld op de drie pijlers Markt, Organisatie en Samenwerking & Innovatie. Als je die goed op elkaar afstemt, verbetert de kwaliteit van je organisatie. We stippen alle onderdelen van deze pijlers aan en hebben zo vrij snel een goed beeld van waar we eerst aan moeten werken. First things first, dat vullen we zo praktisch en concreet mogelijk in.

Leer van anderen

Elk strategietraject is uniek, maar soms loop je onderweg tegen een vraagstuk aan dat andere SRA-kantoren al hebben getackeld. We weten uit ervaring dat kantoren uit ons netwerk graag vertellen hoe zij daarmee zijn omgegaan. Opvolgingsproblemen bijvoorbeeld. Ga je overnemen? Of laat je je overnemen? Of trek je opvolgers aan? SRA-kantoren die al een keuze hebben gemaakt, delen graag de voors en tegens. Uiteraard wel in een vertrouwde omgeving. Daarnaast hebben we een netwerk van specialisten om ons heen die bepaalde trajecten helemaal kunnen begeleiden. Denk aan fusies en overnames. Profiteer daarvan, want je hoeft niet steeds zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Zorg voor continuïteit

Tot slot: strategie is iets van de lange adem, van discipline. We houden daarom contact, bespreken het actieplan en bellen na om te kijken hoe het gaat. Soms begeleiden we kantoren over een langere periode, in een passende frequentie. We kunnen dan ook aansluiten bij de beleidsdagen en op dat niveau begeleiding bieden. Aan jou de keuze. Wat je ook kiest, zorg in elk geval dat strategie op je agenda blijft staan. Wedden dat je dan ver komt?

Nieuwsgierig?

Kijk op www.sra.nl/strategiesessie of bel ons op 030 656 60 60. Een intakegesprek is vrijblijvend.

Judith van der Hulst Wilma Hosang 

Judith van der Hulst en Wilma Hosang
Senior Communicatie- en Strategieadviseurs
T 030 656 60 60
E marketing@sra.nl

SRA.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Cookies accepteren