Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Werkwijze SRA-Onderzoek kwaliteitsgerichte cultuur en medewerkerstevredenheid

Hoe ziet het traject eruit?

1. Wat gebeurt er na je aanmelding?

Na je aanmelding ontvang je per e-mail een bevestiging, samen met een Excelbestand waarin je de gegevens van je medewerkers kunt invullen. Zodra SRA het ingevulde bestand van je heeft ontvangen, sturen wij dit door naar het onderzoeksbureau.

Vervolgens ontvangen je medewerkers rechtstreeks van het onderzoeksbureau per e-mail een uitnodiging om de vragenlijst in te vullen. De medewerkers die dit na twee weken nog niet hebben gedaan, krijgen automatisch een herinnering. En twee weken daarna wordt de derde en laatste herinnering verzonden. Let op, een week na de derde herinnering wordt, ongeacht het aantal respondenten dat heeft deelgenomen, het onderzoek gesloten. Er worden dus maximaal drie herinneringen naar de medewerkers verzonden. 

Om een goed beeld te krijgen, is het wenselijk dat minimaal 75% van de respondenten aan het onderzoek deelneemt. Het onderzoek loopt gemiddeld tien weken. Na maximaal drie herinneringen wordt het onderzoek automatisch gesloten, ook als de respons van 75% niet wordt gehaald. We zien dat de mate van meedoen sterk afhankelijk is van hoe er op kantoor met het onderzoek wordt omgegaan. Laat de medewerkers weten dat het belangrijk is dat iedereen meedoet. En benadruk dat het onderzoek anoniem is.  Na sluiting worden de resultaten verwerkt in een kantoor specifiek dashboard.

Om de uitkomsten goed te kunnen duiden en vertalen naar concrete acties, plannen we na afloop een adviesgesprek in. Zo haal je het maximale uit het onderzoek en kun je gericht aan de slag met het versterken van de kwaliteitsgerichte cultuur binnen je kantoor. Ook hierbij kan SRA ondersteunen.

2. Hoe snel kunnen we starten?

Als je jouw kantoor hebt aangemeld, ontvang je binnen een week het Excelbestand voor het aanleveren van de gegevens van je medewerkers. Hoe sneller je de gegevens aanlevert, hoe sneller we kunnen starten.

3. Welke gegevens moeten worden aangeleverd?

  • naam medewerker
  • e-mailadres medewerker
  • vestiging waar men werkzaam is
  • team waarvoor men werkzaam is

Onderstaande gegevens worden in het onderzoek door je medewerkers ingevuld:

  • vestiging (keuze categorie)
  • team (keuze categorie)
  • discipline (keuze categorie)
  • functie (keuze categorie)
  • leeftijd (keuze categorie)
  • hoe lang werk je bij deze accountantsorganisatie? (keuze categorie)

4. Hoe lang duurt het invullen van het onderzoek?

Het invullen van het onderzoek duurt 20 tot 30 minuten. Het is mogelijk tussentijds op te slaan en op een later moment verder te gaan. 

5. Ontvangt iedere medewerker een persoonlijke mail?

Ja, iedere medewerker krijgt een persoonlijke uitnodiging met een link naar het onderzoek. Ook de herinneringen worden direct naar hen verzonden. 

6. Hoe zit het met de vertrouwelijkheid?

De vertrouwelijkheid van het onderzoek is volledig gewaarborgd. Zodra het onderzoek is ingevuld, zorgt het onderzoeksbureau ervoor dat de antwoorden volledig worden geanonimiseerd. Dat betekent: geen koppeling tussen je antwoorden en je persoonlijke gegevens.

Om deze anonimiteit nog verder te waarborgen, worden resultaten pas weergegeven wanneer er binnen een groep minimaal vier deelnemers zijn die de vragenlijst hebben ingevuld. Zo blijft de privacy van iedere medewerker beschermd, terwijl je als kantoor toch waardevolle inzichten ontvangt.

7. Hoe snel wordt de afspraak ingepland?

Zodra de gegevens van de medewerkers worden aangeleverd, wordt er een afspraak ingepland om de uitkomsten te bespreken. De totale doorlooptijd bedraagt ongeveer 8 tot 10 weken. 

8. Kan er een vergelijking worden gemaakt met andere kantoren?

Ja, als er voldoende kantoren aan het onderzoek hebben deelgenomen dan wordt er in het dashboard automatisch een vergelijking gemaakt met de benchmark. Het is dan ook mogelijk een vergelijking te maken met kantoren van onder andere gelijke omvang en disciplines. 

9. Is het mogelijk om extra vragen toe te voegen aan het onderzoek?

Ja, tegen meerprijs kan je maximaal tien eigen vragen toevoegen aan het onderzoek. Zie het kostenoverzicht.

10. Moet iedereen aan het onderzoek deelnemen?

Ja, omdat het cultuuronderzoek onderdeel is van het SRA-Kwaliteitsbeleid, is het van toepassing op alle domeinen en dus op alle medewerkers binnen het kantoor. Door deelname van iedereen ontstaat een volledig en representatief beeld van de organisatiecultuur. Kortom, deelname van iedere medewerker is cruciaal om de kwaliteit, cultuur en tevredenheid binnen SRA-kantoren op een hoog niveau te houden.

11. Wat zijn de kosten?

Bekijk het prijsoverzicht.

Meld je kantoor direct aan!

Contact

Heb je vragen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op:

Team Cultuur van SRA 

T 030 656 60 60
E cultuur@sra.nl