Sla menu over
Kwaliteit die verbindt
  • Publicatiedatum:03-03-2021

Het wordt lente: we gaan de volgende fase van de PE-regeling in

Column van Diana Clement, bestuurslid van SRA

Heb je jouw werkzaamheden op een rij en jouw leerdoelen geformuleerd? Het is al maart, bijna lente, en dus tijd voor de derde en laatste stap in de eerste fase van de nieuwe PE-regeling: het koppelen van leeractiviteiten aan jouw persoonlijke leerdoelen.

Diana Clement

Ik realiseer me: dit klinkt een beetje bazig, maar het geldt ook voor mezelf. Ik ben ook PE-plichtig en moest en moet me dus ook verdiepen en aan de slag met de stappen in de nieuwe PE-regeling. En ik heb gemerkt: er is echt een andere situatie ten opzichte van de ‘oude’ regeling. Ook ik moest me bezinnen: waar wil ík me nou het komende jaar in ontwikkelen?

En wat ik gemerkt heb, is dat het helpt je te dwingen focus aan te brengen op een aantal onderwerpen. Want als je de tijd neemt om erover na te denken, ga je al snel gelijk de breedte in. Dat mag natuurlijk, alleen, er is meer te doen dan alleen jezelf te ontwikkelen en er is ook weer een jaar ná 2021. Dus probeer voor uzelf vast te stellen hoe je dit gestructureerd aan gaat pakken. En onthoud: een deel is al voor jou ingevuld.

Het begint met het verplichte onderwerp ‘Continuïteit’ dat de NBA heeft vastgesteld voor 2021. SRA biedt daar diverse ontwikkelmogelijkheden voor. Daarnaast hebben veel kantoren – en wellicht dus ook het uwe – verplichte, vaak vaktechnische en functiegerichte onderwerpen vastgesteld. En regelen daarvoor vaak gelijk cursussen of trainingen. In mijn geval zijn het er twee. Daarnaast heb ik voor mezelf een extra vaktechnisch onderwerp gekozen, een gedrags- en een functioneel onderwerp. Daarmee is mijn pakket voor het komende jaar wel klaar!

En heb je MyPE, de online PE-tool van SRA, tot jouw beschikking, dan heb je vast gemerkt dat je daarmee echt getriggerd wordt om verder en breder te denken dan je wellicht gewend was. Deze tool daagt je uit. Ik ben hier zelf ook mee aan de slag gegaan en heb daarmee werkelijk nieuwe ideeën wat betreft type leeractiviteiten opgedaan. En had ik snel mijn portfolio in het vizier.
Er zijn uiteraard diverse manieren om jouw leerdoelen eigen te maken. De meest voor de hand liggende zijn natuurlijk een externe of onlinecursus, een incompanytraining of een e-learning. Maar denk ook aan jouw vaktechnisch overleg waarbij je cases moet voorbereiden en bespreken. En de SRA-kringbijeenkomsten, die bij uitstek geschikt zijn voor een update van jouw inhoudelijke kennis op het gebied van uiteenlopende actuele thema’s.

Wil je ook graag een functioneel onderwerp of een gedragstraining, net zoals ik, en vind je het lastig te bepalen wat? Vraag dan eens feedback aan collega’s over jouw functioneren en/of jouw gedrag, bedenk wat je daarmee kunt en wat je nodig hebt om je zelf te verbeteren en te ontwikkelen.

Ik geef voor nu een laatste, praktische tip. Om te voorkomen dat je in het najaar vastloopt met het behalen van jouw leerdoelen, is het verstandig alvast iedere maand even een halfuurtje in te plannen in jouw agenda om te bepalen: wat heb ik tot nu toe gedaan en wat heb ik daarvan geleerd? Je lost het dit keer namelijk niet meer op door in december een aantal cursussen aan te vinken.

Ik wens jou voor de komende maanden veel succes met jouw portfolio en veel ‘ontwikkel’plezier. Want het blijft een luxe dat het kan en mag.

Diana Clement
Bestuurslid SRA

Diana Clement AA RA staat regelmatig stil bij de nieuwe PE-regeling voor de mkb-accountant en het mkb-accountantskantoor. En de stappen die gezet moeten worden: door wie, waarom en wanneer. Alles over de PE-regeling en wat SRA hierin betekent, staat in het Dossier NVPE.