Sla menu over
Kwaliteit die verbindt

Evalueren en reflecteren in je PE-portfolio

Voor je permanente educatie werk je aan je PE-portfolio. Je hebt nagedacht over je plan van aanpak, met je leerdoelen en leeractiviteiten, onder andere gericht op kennis, houding en gedrag. 

Uiterlijk in het vierde kwartaal van het jaar reflecteer je op de professionele ontwikkeling die je hebt doorgemaakt. Maar wij adviseren je om daar al eerder aan te beginnen, bijvoorbeeld na iedere leeractiviteit. Hoe ziet dit er concreet uit?

In stap 4 beschrijf je de leeractiviteit. Je moet zelf verantwoorden dat je voldoende inspanningen hebt verricht om je leerdoel te behalen en je vakbekwaamheid op niveau te houden. Je voegt hiervoor bewijsmateriaal toe aan je portfolio. Dit kan een opleidingscertificaat zijn, maar ook een verslag van een coachingsessie die je hebt gevolgd of zelfstudie die je hebt gedaan.

In stap 5 evalueer je in hoeverre je jouw leerdoelen hebt bereikt en wat je van je ontwikkeling merkt in de praktijk. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de door de NBA aanbevolen STARR-methodiek.

In onderstaande video hebben we een vaardigheidsdoel geëvalueerd volgens de STARR-methodiek:

Wil je echter meer verdieping op dit onderwerp, lees dan vooral verder.

Voorbeeldevaluatie van een vaardigheidsdoel

Stel je hebt een vaardigheidsleerdoel om je medewerkers beter te coachen, zodat die beter gaan presteren. De leeractiviteit die je hebt gekozen is een training Coachend leidinggeven. Tevens heb je meegekeken tijdens een aantal voortgangsgesprekken van een collega vennoot met een medewerker en een boek gelezen over coachend leiderschap.

Situatie

Naar aanleiding van de training en het lezen van het boek over coachen heb je eens per kwartaal een ontwikkelsessie voor je medewerkers georganiseerd. Je hebt met je medewerkers afgesproken dat zij zelf deze afspraak mogen inplannen, zodat de verantwoordelijkheid bij hen ligt.

Taak

Je hebt je voorgenomen om tijdens de sessies vragen te stellen volgens het GROW-model, zodat medewerkers zelf gaan reflecteren op hun eigen situatie en uitdagingen en met oplossingen komen waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan.

Actie

Je hebt reflectie- en activeringsvragen gesteld tijdens deze sessies. Dit heb je geleerd tijdens de training Coachend leidinggeven. Dit viel niet altijd mee, omdat je in het begin de neiging voelde om gelijk een oplossing aan te dragen voor de problemen en vragen die door je medewerkers werden ingebracht.

Resultaat

Het is je opgevallen dat medewerkers vaker zelf met oplossingen komen voor hun uitdagingen en meer eigenaarschap nemen voor hun werk. Dit heb je te danken aan het stellen van goede vragen.

Reflectie

Je bent tevreden en wilt deze vaardigheid ook overbrengen aan je collega-leidinggevenden, zodat die hun assistenten op hun beurt beter kunnen begeleiden. Je gaat je collega’s hierin onderwijzen door middel van learning on the job.  Ook heb je je voorgenomen om nog meer diepgang aan te brengen aan je coachingsvaardigheden door niet alleen te focussen op gedrag, maar ook op de onderliggende overtuigingen en gedachten van je collega’s.

Voorbeeldevaluatie van een vaktechnisch leerdoel

Stel je hebt als leerdoel om fraude beter te detecteren bij je huidige klanten. Je hebt hiervoor o.a. de cursus signaleren van fraude en corruptie gevolgd en de e-learning over fraude om je kennis hierover op te halen.

Situatie

Je bent voor uw top 5 risicoklanten gaan brainstormen welke manieren er voor je klanten zijn om te frauderen. Dit heb je samen gedaan met 3 andere collega's om elkaar op nieuwe ideeën te brengen.

Taak

Je doel was om collega's en jezelf te stimuleren om creatieve manieren te bedenken waarop deze klanten mogelijkerwijs kunnen frauderen. Niks mocht te gek zijn tijdens de brainstormsessie en er was volop vrijheid om de meeste bizarre mogelijkheden aan te dragen.

Actie

Je hebt deze brainstormsessie gedegen voorbereid door een casus te maken van 5 klanten en de branches waarin die werkzaam zijn. Ook heb je een eerste aanzet gegeven van mogelijke manieren om te frauderen. Naar aanleiding van de lange lijst van mogelijke manieren, heb je per klant een shortlist gemaakt van 4 mogelijke manieren om fraude te plegen. Met de shortlist in de hand heb je een aantal checks gedaan bij deze 5 klanten, om te achterhalen of ze frauderen.

Resultaat

Je hebt bij één klant een duidelijke 'red flag' ontdekt, die je binnenkort met deze klant gaat bespreken. Bij een andere klant ben je op een situatie gestuit wat eigenlijk een grijs gebied voor je is: de klant heeft als vriendendienst een aantal diensten geleverd aan zijn klant, zonder daar bezoldigd voor te worden. Dit is gebeurd voordat je klant een grote opdracht van zijn klant heeft gekregen.

Reflectie

Je bent tevreden met het resultaat, en wilt deze manier van werken voor al jullie klanten implementeren. Naast het detecteren wil je volgend jaar leren hoe je fraude bespreekbaar kunt maken bij de klant en kunt melden.

Afronding

Uiterlijk 31 januari in het jaar opvolgend rond je de evaluatie af. Met een druk op de compliance button op de website van de NBA verklaar je dat je alle stappen hebt doorlopen en dat je portfolio up-to-date is. Daarna bewaar je je portfolio. Je hoeft je portfolio niet in te leveren bij de NBA, dit doe je alleen als hier specifiek om gevraagd wordt door de NBA. Dit gebeurt alleen als je in de steekproef voor het producttoezicht zit. 

Contact

Heb je vragen over de nieuwe PE-regeling? Wil je als individuele professional hulp bij het evalueren van je leerdoelen? Of heb je als kantoor hier ondersteuning bij nodig? Neem dan contact op met:

SRA-Educatie
E educatie@sra.nl
T 030 656 60 60