- Na bijna 20 jaar extern toezicht en meer dan 75 maatregelen verder, bestaat nog steeds de perceptie dat de kwaliteit van de sector beter moet. Gebleken is dat het ongelooflijke druk legt op het absorptievermogen van de sector en het beroep devalueert. Geen meer regels, niet meer toezicht, maar een andere invulling daarvan en verduidelijking van normen en regels is gewenst.
- De nadruk binnen het toezicht ligt te zeer op dossieronderzoek (middel is doel geworden) in plaats van het verbeteren van het kwaliteitsbeheersing/borgingsysteem (het eigenlijke doel van de wet).
- Gedragstoezicht heeft als doel het leren van fouten en kwaliteitsverbetering. Gedragstoezicht vraagt niet om dossieronderzoek op microniveau, een zoektocht naar fouten en het bestraffen van overtredingen (punitieve sancties). Het vraagt om toezicht waarbij geconstateerd wordt of iets wel of niet voldoet, het vraagt om reparatoire maatregelen waardoor lessen worden getrokken en het lerend vermogen wordt bevorderen.
- Houd toezicht op maat, op basis van wet- en regelgeving, op zo’n wijze dat mensen feedback willen ontvangen omdat zij er iets van willen leren. Bied ruimte voor eer van de stand, spreek de professional in mensen aan met een positieve toonzetting.
- Een constructieve dialoog binnen de sector en vanuit vertrouwen gezamenlijk werken aan kwaliteitsbevordering en het stimuleren van het lerend vermogen, vraagt om andere en nieuwe inspanningen van toezichthouder, accountantsorganisaties en hun vertegenwoordigers. De eerste kleine stappen zijn daarvoor op procesniveau gezet. SRA pleit ervoor om de constructieve dialoog te formaliseren of te internaliseren. Zodat het over inhoud gaat en niet over vorm, procedures en nog meer regels.
Bekijk alle oplossingsrichtingen