SKM1
Naslag, cursusaanbod en nieuws
Er wordt een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen vul je deze code in de volgende stap in.
Is jouw kantoor wel lid, maar heb je nog geen account? Klik hier om een account aan te vragen.
Er is een code naar je e-mailadres gestuurd. Om in te loggen, vul je deze hieronder in.
Er is geen ontkomen aan dat klanten heel andere verwachtingen van een accountantskantoor hebben dan enkele decennia geleden. Tegenwoordig kiest een klant eerder voor een accountantskantoor dat empathisch denkt, maatschappelijk verantwoord is en met de tijd meegaat.
Bovendien kunnen accountantskantoren door een verschuiving in de bedrijfsrapportage hun klanten nu meer inzicht geven in de manier waarop hun bedrijfsactiviteiten van invloed zijn op mensen, gemeenschappen en onze planeet.
Om succes op lange termijn te waarborgen, moeten accountantskantoren hun geloofwaardigheid koesteren door deze kwaliteiten te tonen en zich bij klanten te profileren als leiders.
In dit artikel bespreken we waarom geloofwaardigheid belangrijk is voor toonaangevende accountantskantoren en hoe ze hun diensten in de markt kunnen zetten om geloofwaardigheid op te bouwen bij hun klanten.
Om uw accountantskantoor als marktleider te kunnen vestigen moet u beginnen met het opbouwen van een merk dat gezien wordt als betrouwbaar en een autoriteit is in de sector. Meestal beoordelen mensen uw geloofwaardigheid door een vergelijking te maken tussen wat u belooft en wat u daadwerkelijk doet. Leiders die hun beloftes niet nakomen, verliezen het vertrouwen dat essentieel is om zich als marktleider te vestigen.
Klanten beoordelen de geloofwaardigheid van uw kantoor ook aan de hand van uw vermogen om op te treden als leider - het gaat dus niet alleen om de boekhoudkundige aspecten, maar ook om een professionele ondersteuning tijdens eventuele financiële crises. Mensen zijn altijd nerveus als het om geld gaat, en nu de pandemie ons op onbekend terrein brengt, verwachten uw klanten dat u weet wat ze het beste kunnen doen. Hoewel u niet alle antwoorden paraat kunt hebben in onze continu veranderende wereld, is het tonen van vertrouwen en inlevingsvermogen de sleutel tot het opbouwen van geloofwaardigheid bij uw klanten.
Daarnaast houdt leiderschap ook in dat u een werkomgeving creëert die de productiviteit stimuleert en ervoor zorgt dat werknemers zich gewaardeerd en gesteund voelen. Een echte leider loopt niet voorop en laat de rest achter zich - hij loopt achter het team om ervoor te zorgen dat iedereen meekomt. Het opbouwen van een stimulerende, positieve en inclusieve bedrijfscultuur is van cruciaal belang om de efficiëntie te verhogen en een sterke reputatie op te bouwen bij uw klanten.
In de huidige, concurrerende en wereldwijde markt is het opbouwen van geloofwaardigheid bij klanten van cruciaal belang voor het succes van uw accountantskantoor. Hieronder volgen vier stappen om een geloofwaardig merk op te bouwen.
Formaliteit is bijna standaard in de financiële dienstverlening, en de sector staat bekend om zijn jargon. De meeste niet-financieel onderlegde mensen zullen terugdeinzen voor deze ingewikkelde en intimiderende communicatiestijl.
Een van de meest effectieve methoden om geloofwaardigheid op te bouwen is de menselijke kant van uw bedrijf te laten zien. Stap uit dit keurslijf door het stijve en ingewikkelde taalgebruik te vervangen door een vriendelijke, luchtige en professionele toon.
Door te specialiseren kunt u zich onderscheiden. En door te laten zien dat u expertise op een bepaald gebied heeft, kunt u uw geloofwaardigheid vergroten. Zoals een gevleugelde uitspraak luidt: “Als je het iedereen naar de zin wilt maken, kom je nergens”. Als u eenmaal uw niche heeft gedefinieerd, zorg er dan voor dat u de deskundigheid van uw bedrijf laat zien op uw website en sociale media en in reclameboodschappen en marketingberichten.
Vergeet niet dat klanten niet willen betalen voor diensten die hun problemen niet oplossen, dus wees eerlijk over welke diensten u aanbiedt. Geef de hele, onverbloemde waarheid, en laat uw potentiële klanten beslissen of ze iets aan uw diensten kunnen hebben.
Het delen van uw expertise is een belangrijke bouwsteen voor het creëren van een geloofwaardig merk in accountancy. Probeer uw kennis en middelen actief te delen met potentiële klanten die zoeken naar precies datgene wat uw bedrijf te bieden heeft. Spreek met huidige klanten over hun meest dringende behoeften en problemen en richt u op het verstrekken van informatie om precies deze problemen op te lossen.
Een andere manier om geloofwaardigheid op te bouwen bij klanten is op een consistente manier te communiceren en te handelen. Volg uw waarden en houd vast aan uw eigen aanpak om uw bedrijf te presenteren als een zelfverzekerde partner en een betrouwbare dienstverlener.
Om op lange termijn succes te boeken, moet u uw diensten op efficiënte wijze in de markt zetten en de juiste klanten aantrekken. Hier volgen enkele voorbeelden van zeer effectieve marketingtactieken die veel accountantskantoren vergeten:
Dit artikel is afkomstig van de INAA Group, een internationale associatie van professionele, zelfstandige accountantskantoren. SRA International is lid van de INAA Group. SRA biedt daarmee haar leden de mogelijkheid tot samenwerking met accountants over de gehele wereld. De INAA Group is in vijftig landen vertegenwoordigd verdeeld over zes continenten en heeft wereldwijd meer dan zestig leden.