Planning update Handboek Kwaliteit aan SKM1
Kantoren met een reguliere AFM-vergunning moeten per 1 januari 2026 SKM1 hebben geïmplementeerd. Dat betekent dat op dat moment de opzet van SKM1 gereed moet zijn. SRA ondersteunt kantoren waar mogelijk bij de implementatie van SKM1. Dit doen wij met het Risk Control Framework, praktijkhandreikingen en een complete update van de Handboeken Kwaliteit en overige documentatie over kwaliteit.

Wat is er al gepubliceerd en waar kun je mee aan de slag?
Voor het in kaart brengen van je kwaliteitsdoeleinden
- Risk Control Framework (RCF) (op korte termijn ook in Scienta en sQyline)
- Praktijkhandreiking Implementatie Standaard voor kwaliteitsmanagement 1
Ervaringen van kantoren bij de implementatie van SKM1
Update Handboeken Kwaliteit
Op dit moment worden alle Handboeken Kwaliteit en ook alle overige documentatie over kwaliteit aangepast aan SKM1.
Wat is de link tussen het Handboek Kwaliteit en SKM1?
Het Handboek Kwaliteit is een vastlegging van alle procedures van een kantoor. Deze procedures vormen de beheersingsmaatregelen in de PDCA-cyclus van het kwaliteitsmanagementsysteem. In het handboek wordt dan ook per hoofdstuk een link gelegd met de kwaliteitsrisico's in het RCF.
Planning update
SRA heeft ervoor gekozen om het Handboek Kwaliteit (de huidige variant 1) per hoofdstuk te updaten. Steeds wanneer een hoofdstuk gereed is, wordt deze direct op de website geplaatst. Ook in Scienta zullen de updates van het Handboek direct worden geïmplementeerd.
Nieuw! Gebruikershandleiding bij het Handboek Kwaliteit
Aangezien de implementatie van SKM1 voor alle kantoren nieuw is, hebben wij ervoor gekozen om in een afzonderlijk document enkele toelichtingen te geven op het Handboek Kwaliteit. Deze gebruikershandleiding bij het Handboek Kwaliteit vormt dus geen onderdeel van het handboek zelf, maar geeft achtergrondinformatie voor kantoren over de implementatie van het herziene handboek.
Zo is in de gebruikershandleiding onder meer een paragraaf opgenomen over de link tussen de kwaliteitsrisico's en de in het handboek beschreven beheersingsmaatregelen, de door kantoren specifiek te maken onderdelen en de schaalbaarheid. De gebruikershandleiding zal steeds per hoofdstuk tegelijk met de publicatie van het geüpdatete hoofdstuk van het handboek kwaliteit worden gecommuniceerd.
Planning
Hieronder vind je de planning van de updates Handboeken Kwaliteit.
Onderdeel project / hoofdstuk |
Planning gereed |
H2 Kantoorbeschrijving |
22 oktober 2025 |
H6 Opdrachtaanvaarding, -voortzetting en -beëindiging |
22 oktober 2025 |
H7 Het uitvoeren van opdrachten |
29 oktober 2025 |
H8 Middelen |
5 november 2025 |
H9 De fiscale aangifte- en adviespraktijk | 12 november 2025 |
H10 De afdeling Salarisadministratie | 19 november 2025 |
H3 Het risico-inschattingsproces van het kantoor | 26 november 2025 |
H4 Governance en leiding | 3 december 2025 |
H11 Informatie en communicatie | 10 december 2025 |
H12 Monitoring- en herstelproces | 17 december 2025 |
H13 Compliancefunctie | 24 december 2025 |
H5 Relevante ethische voorschriften | 24 december 2025 |
H1 Inleiding | 24 december 2025 |
Variant 1 Handboek Kwaliteit gereed | 24 december 2025 |
Werkprogramma compliance variant 1 | 21 januari 2026 |
De overige varianten van het Handboek Kwaliteit als ook alle andere documentatie zoals praktijkhandreikingen, OKB-vragenlijsten ed. | 1e helft 2026 |
Hoofdstukindeling update en huidige Handboek Kwaliteit
Zoals uit bovenstaande planning al blijkt zijn de hoofdstukken aangepast op SKM1. In onderstaande tabel zijn de hoofdstukken opgenomen met daarnaast de huidige indeling. De schuin gedrukte titels zijn aangepast aan SKM1.
HB Kwaliteit aangepast aan SKM1 |
Huidige indeling HB Kwaliteit |
H1 Inleiding |
H1 Inleiding |
H2 Kantoorbeschrijving |
- |
H3 Het risico-inschattingsproces van het kantoor |
- |
H4 Governance en leiding |
H1 Inleiding |
H5 Relevante ethische voorschriften |
H3 Beroepseisen |
H6 Opdrachtaanvaarding, -voortzetting en -beëindiging | H4 Opdrachtaanvaarding, -voortzetting en -beëindiging |
H7 Het uitvoeren van opdrachten |
H6 Het uitvoeren van opdrachten |
H8 Middelen |
H5 Inzet en begeleiding van individuele medewerkers |
H9 De fiscale aangifte- en adviespraktijk |
H7 De fiscale aangifte- en adviespraktijk |
H10 De afdeling Salarisadministratie | H8 De afdeling Salarisadministratie |
H11 Informatie en communicatie |
H10 Jaarverslag kwaliteitsbeheersing |
H12 Monitoring- en herstelproces |
H9 Kwaliteitsbeheersing |
H13 Compliancefunctie |
H2 Compliancefunctie |
Vragen of opmerkingen?
Neem dan contact op met Bureau Vaktechniek:
E vaktechniek@sra.nlT 030 656 60 60