Thuis in uw branche

Meer beleving en robotisering, minder complexiteit

Eerder verschenen in ons ledenmagazine SRAadviseur

  • Publicatiedatum: 14-4-2021
Jan-Willem Grievink
Jan-Willem Grievink

Corona heeft ook de foodsector flink – en deels blijvend – door elkaar geschud. Als we voorbij de crisis kijken, zien we een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) schetst de contouren van dit nieuwe normaal. Voor de één een schrikbeeld, voor de ander juist een vat vol mogelijkheden.

Nu we hebben gezien hoe groot de impact van een snel om zich heen grijpend virus kan zijn, hebben we nog meer aandacht voor gezondheid en hygiëne gekregen. Datzelfde gebeurde na de laatste pandemie, die van de Spaanse griep van 1918. Toen zijn er enorme sprongen vooruit gemaakt en dat gaat nu opnieuw gebeuren, aldus Grievink, oprichter en CEO van het onafhankelijke kennisinstituut FSIN.

Maar, verwacht hij, door corona zullen we hygiëne en het monitoren van gezondheid gaan systematiseren en wellicht ook gaan robotiseren. De eerste tekenen zijn al zichtbaar in de foodbranche, bijvoorbeeld in de vorm van de sterk opkomende dark kitchens. Deze 'spookkeukens zonder tafels' richten zich volledig op de groeimarkt van kant-enklare maaltijden en delivery.

Ze zitten op plekken ver weg van de (stads)drukte en werken straks met automaten en robots, vertelt Grievink. "Er komen weinig of helemaal geen mensenhanden meer aan te pas. Dit maakt het koken efficiënt en hygiënisch, wat helemaal past bij de veranderde voorkeuren van de consument."

Nieuwe foodretail: gemakswinkels en superants

Grievink verwacht dat gesystematiseerde en gerobotiseerde keukens ook een rol zullen gaan spelen in nieuwe vormen van blurring. Foodretail (supermarkten) en foodservice (horeca) zullen nog sterker in elkaar schuiven, denkt hij, ten koste van de horeca. "Supermarkten behoren tot de grote winnaars van de coronacrisis en blijven in de nieuwe werkelijkheid aan betekenis winnen. Zij zullen elementen uit de functionele horeca en catering aan hun aanbod toevoegen. Daarvoor zullen supermarkten de samenwerking zoeken met de efficiënte en hygiënische keukens die seriematig gezonde maaltijden met een horeca-uitstraling kunnen leveren. Hier zie ik echt mogelijkheden."

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur maart 2021

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur