Toepassingen en ervaringen BiZ
Het benchmarken van jaarrekeningen is op verschillende manieren waardevol voor je werkzaamheden. Het biedt niet alleen inzicht in de prestaties van je (potentiële) klant, maar helpt ook bij het uitvoeren van diverse taken die essentieel zijn voor een accountant.
Denk aan het beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie, het signaleren van risico's en het verbeteren van de kwaliteit van de financiële rapportage.
Ervaringen en succesverhalen van andere BiZ-kantoren
Hoe ervaren kantoren het gebruik van BiZ? Welke rapportages worden het meest gebruikt en hoe reageren klanten op het benchmarkplatform? Lees en bekijk hier gebruikerservaringen en succesverhalen van BiZ-kantoren.

Met het SRA-BiZ-rapport konden we de waarde van onze klant aantonen en de koopprijs verhogen

Branchevergelijking gaf mijn klant waardevolle inzichten en verdieping in het gesprek
Branchevergelijkingen dragen bij aan een beter begrip van de positie van bedrijven. Zo bleek ook dit voorjaar toen ik de jaarrekening met een klant in de bouwsector besprak, waarbij ik de bedrijfsresultaten presenteerde naast de brancheresultaten. Opvallend waren de hogere brutowinstmarge en personeels- en autokosten ten opzichte van de branche. Logischerwijs riep dit vragen op, waarop mijn klant uitlegde dat hij bewust inzet op eigen personeel, terwijl andere bouwbedrijven vaker extern inhuren. Deze vergelijking gaf dus waardevolle inzichten in zijn bedrijfsvoering en keuzes. Ook omzet- en resultaatcijfers boden context: hoe presteert hij ten opzichte van de markt? Zo helpt benchmarking om verder te kijken dan alleen de eigen cijfers en klantgesprekken te verdiepen. Deze aanpak is ook ideaal voor bijvoorbeeld horeca, de uitzendbranche en detailhandel.

Met BiZ bieden we ondernemers actuele stuurinformatie en versterken we onze adviesgesprekken
Als Crowe willen we onze rol als accountant en adviespartner verbreden en verdiepen. Onderdeel hiervan is SRA Branche in Zicht (BiZ). Via dit platform hebben we toegang tot actuele en betrouwbare benchmarkgegevens, waarmee wij prestaties van klanten kunnen afzetten ten opzichte van hun branche. Zo heeft de ondernemer de beschikking over actuele stuurinformatie. BiZ helpt om samen met de klant de juiste vragen te bespreken en hiermee krijgt een adviesgesprek nog meer waarde. Bij één klant bood het benchmarkrapport inzicht in de hoge huurverplichting, deze klant is hiermee in gesprek gegaan met de verhuurder en heeft een huurcorrectie kunnen realiseren. In een andere casus is het benchmarkrapport gebruikt in de onderhandeling over de overnameprijs van een onderneming. Hiermee heeft de klant de overnameprijs kunnen drukken.

BiZ helpt ons om met initiële cijferbeoordeling afwijkingen snel te signaleren en ons werk slimmer en efficiënter in te richten
Bij Stolwijk Kelderman zetten we BiZ in bij de start van onze risicogerichte samenstelopdrachten. Door de cijfers van onze klant te vergelijken met branchegegevens zien we meteen of er bijzonderheden of afwijkingen zijn. Vallen er zaken op, dan nemen we extra stappen om dit goed te onderzoeken. Zijn er geen afwijkingen, dan geeft dat juist vertrouwen en kunnen we ons werk slimmer en efficiënter inrichten. Zo helpt BiZ ons om bewuste keuzes te maken, het samensteldossier stevig te onderbouwen en de kwaliteit van ons werk verder te versterken.
Contact
Heb je interesse in een (proef)abonnement? Of heb je andere vragen? Neem contact met ons op via biz@sra.nl of via tel. 030 656 60 60. Wil je op de hoogte worden gehouden via onze nieuwsbrief? Meld je dan hier aan.