Sla menu over
Kwaliteit die verbindt
  • Bron:Forum Fiscaal Dienstverleners
  • Publicatiedatum:22-05-2025

Bv met personeel of zzp'er, de voordelen van HT zijn voor iedereen hetzelfde

Kantoor De Wert accountants & belastingadviseurs neemt al ruim 15 jaar deel aan horizontaal toezicht (HT). Hoe kijkt Arthur van Houts, vennoot bij het kantoor en lid van de SRA Fiscale Commissie, terug op 15 jaar deelname aan HT? En wat zijn de voordelen voor de klanten, ongeacht of ze nu 'groot of klein' zijn?

Arthur van Houts
Arthur van Houts, vennoot bij De Wert accountants & belastingadviseurs

Bij binnenkomst in het kantoor van De Wert valt meteen een groot, kleurig kunstwerk aan 1 van de muren op. Arthur vertelt over de bijzondere wijze waarop het kantoor het heeft verkregen: ''Jaren geleden hadden we een kunstenaar als klant. Deze had door omstandigheden niet de financiële mogelijkheden om de rekening van het kantoor te betalen. Als alternatief sprak één van de toenmalige vennoten af dat betaling in natura zou plaatsvinden. Sindsdien pronkt het kunstwerk aan de muur.'' Hij voegt eraan toe: ''En het is steevast een dankbaar gespreksonderwerp''

Starten met HT

De Wert is al vanaf het begin actief betrokken bij HT. Het kantoor heeft sinds 2010 een SRA-convenant HT. Van alle potentiële HT-klanten neemt ongeveer 42% deel aan HT. ''We namen deel aan de pilot HT en zijn er zo automatisch ingerold. HT-minded opereren is in essentie een beloningsvorm voor de klant én voor ons. Als fiscaal dienstverlener (fd'er) krijg ik een relatiebeheerder die ik kan bellen, maar ook de samenwerking met mijn klant krijgt een extra dimensie door bijvoorbeeld de snelheid waarmee wij zaken kunnen afstemmen met de Belastingdienst. Een groot voordeel voor de klant, maar ook voor ons.''

In een eerder interview uit 2018 vertelde Arthur dat klanten voor twee abonnementsvormen HT kunnen kiezen. Dit is nog steeds het geval. Bij HT-Basic heeft de klant alle voordelen van HT zoals sneller zekerheid vooraf door vooroverleg en minder toezicht. Dit abonnement kost de klant niets extra's. Voor HT-Premium betaalt de klant een symbolisch bedrag.

'HT-premium is een kwaliteitskeurmerk'

''Bij HT-Premium profileren we HT meer richting de klant en dragen zo bij aan een bredere bekendheid van HT. De klant mag bijvoorbeeld ons HT-logo op diens internetsite plaatsen'', legt Arthur uit. ''Ook geven we in de jaarrekening van de klant onze speciale HT-toelichting, zodat bijvoorbeeld ook de aandeelhouders en externe partijen zoals banken zien dat sprake is van deelname aan HT. Dit vergroot het bewustzijn van de klant en zo kan deze de deelname aan HT uitstralen als een extra 'kwaliteitskeurmerk'.''

In 2018 sprak Arthur de wens uit voor nog meer transparantie in de samenwerking met de Belastingdienst: ''Bel ons en leg het op tafel.'' Hij geeft een voorbeeld uit de praktijk. ''We wisten niet dat een klant betalingsachterstanden had. De relatiebeheerder signaleerde dit, zodat we de klant konden begeleiden richting een oplossing van de situatie. Nu de invordering in HT is opgenomen in de nieuwe Leidraad, geeft dit ons ruimte. De korte lijntjes zijn super waardevol en de onderlinge openheid loont, want wij kunnen niet alles weten.''

'Je krijgt de klanten die je verdient'

''We zijn een accountantskantoor en een belastingadvieskantoor met momenteel zo'n 24 medewerkers,'' vertelt Arthur. ''Elke medewerker onderschrijft de HT-gedachte, nieuwe medewerkers maken tijdens de 'onboarding' kennis met HT en leiden we daarna verder op door 'training on the job'. Tijdens vergaderingen bespreken we ontwikkelingen binnen HT en sparren hierover in een leercirkel. Dit maakt dat iedereen dezelfde grondhouding heeft van hoe we ons werk willen doen, en welke klanten daarbij passen. Zo krijg je de klanten die je verdient. Onze klanten willen met ons én de Belastingdienst samenwerken op basis van vertrouwen, begrip en transparantie.''

Nieuwe klanten

Een nieuwe klant wordt niet meteen aangemeld voor HT. Na het doorlopen van de 1ste cyclus, waarin het kantoor de administratie van de klant verzorgt, beoordeelt en de jaarrekening opmaakt, wordt bekeken of de klant geschikt is. Ook de houding van de klant in dat 1e jaar speelt een rol. Hoe levert de klant de gegevens aan? Hoe reageert deze op vragen? ''Het is soms ook een gevoelskwestie'', aldus Arthur. ''Als onze bevindingen positief zijn, dan bespreken we met de klant de mogelijkheden van deelname. De klant moet zich realiseren wat HT betekent en zich bewust zijn van hoe het werkt.''

Hoe licht je je klant goed voor over HT? Arthur: ''Schrijf voor jezelf de voordelen van HT voor de klant op, wij hebben bijvoorbeeld een flyer over HT die we aan potentiële klanten meegeven. Zo maak je je klant eenvoudig duidelijk wat HT is en wat het kan bieden.''

'Een kleine onderneming heeft óók alle voordelen van HT'

De grootte van de onderneming van een klant maakt voor deelname aan HT niets uit. Arthur: ''Of je nu groot of klein bent, een bv met of zonder personeel, of zzp'er: de voordelen van HT zijn precies hetzelfde. Een zzp'er die twintig verkoopfacturen per jaar de deur uit doet en weinig kosten heeft, heeft net zo veel voordeel bij HT als een bv met tien medewerkers. De serviceniveaus gelden voor élke klant. Een kleine onderneming kan er juist veel voordeel bij hebben als de Belastingdienst een aanslag sneller oplegt. Of als zo'n ondernemer een investering doet waardoor deze btw terugkrijgt, dan krijgt de klant door de snelheid waarmee de teruggave wordt opgelegd, de voorfinanciering sneller terug.''

Geen nadelen

Voor Arthur zitten er geen nadelen aan HT. Het biedt hem enkel voordelen: ''Alleen al een vast aanspreekpunt bij de Belastingdienst is het meer dan waard om in te stappen. Op zijn Brabants gezegd, dat is 'verrekte hendig'. Je kunt snel schakelen, dat is goed voor de klant én voor jou als fd'er. HT heeft wat dat betreft de wind mee in de maatschappelijke ontwikkeling. We willen allemaal weten wat we kunnen verwachten, en het liefst vandaag nog.''

En als een collega-fd'er twijfelt over meedoen aan HT? ''Dan kunnen ze mij bellen. Een geïnteresseerde collega-adviseur is van harte welkom voor een kop koffie om van mij te horen hoe wij HT ervaren en wat het voor zowel de fd'er als voor diens klanten kan betekenen. We delen graag onze kennis.''

Dossier Horizontaal toezicht

Horizontaal toezicht (HT) biedt meerwaarde. Met HT kunnen SRA-kantoren zich onderscheiden in de markt en in de aangifteketen. Daarvan is SRA overtuigd. In ons Dossier Horizontaal toezicht is alle informatie verzameld om kantoren met een SRA-convenant Horizontaal toezicht optimaal te ondersteunen: vaktechnische en achtergrondinformatie vanuit SRA en de Belastingdienst, duiding voor uw dagelijkse praktijk, informatie over bijeenkomsten HT én informatie voor uw klanten.