Thuis in uw branche

Een ijzersterk werkgeversmerk als magneet voor passend personeel

Eerder verschenen in ons ledenmagazine SRAadviseur

  • Publicatiedatum: 7-2-2022
Jolien Bijhouwer
Jolien Bijhouwer

In de huidige War for Talent heb je als kantoor een krachtig wapen nodig om de juiste medewerkers aan te trekken én vast te houden. Daarom is employer branding, oftewel investeren in een ijzersterk werkgeversmerk naast je corporate brand, zo belangrijk. Maar waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat dit strategisch wordt ingebed in je organisatie?

De slag om de beste medewerkers, het recruitmentproces, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding stonden centraal tijdens de recente SRA-bijeenkomst ‘Sparren met collega-kantoren’, over het vinden en binden van medewerkers. Inspiratiespreker was Jolien Bijhouwer, nu Senior Employer Branding Specialist bij EN HR solutions en eerder onder meer corporate recruiter in de accountancy. Het valt haar op dat kantoren in het algemeen veelvuldig vacatures delen, maar niet altijd meer dan dat doen aan arbeidsmarktcommunicatie. "Als je jouw bedrijf wilt profileren als aantrekkelijke werkgever, moet je eerst de aandacht trekken, dan interesse wekken en daarna gaan mensen pas tot actie over. Vacatures zijn actiegericht. De mensen die je ermee bereikt, zijn al op zoek naar een baan. Maar je kunt anderen die nog niet zo ver zijn ook al bereiken met communicatie over je organisatie."

Als je pas gaat communiceren als de vacature er al is, ben je te laat, stelt Bijhouwer. Veel organisaties komen daar nu achter en worden er wellicht zelfs door overvallen. Vorig jaar, toen corona nog nieuw was, hebben sommige organisaties vacatures teruggetrokken en/of geschrapt in de budgetten voor arbeidsmarktcommunicatie. Nu de economie weer op gang komt en de arbeidsmarkt zeer krap blijft, blijkt eens te meer het belang van structurele arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. "De mensen die bij je werken, geven je organisatie bestaansrecht. Niet alleen hr en recruitment, ook directies en partners zien in dat zij hier tijd en budget voor moeten reserveren. Het verdient een plek op de strategische agenda."

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur december 2021

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur